Synsam inviger nytt e-handelslager i Spånga

Synsam Groups e-handel expanderar i takt med att efterfrågan på synhjälpmedel som glasögon ökar. För att hantera de växande volymerna inviger företaget i dag sitt nya utökade e-handelslager i Spånga, norr om Stockholm. Lokalerna rymmer även företagets secondhand-verkstad för andrahandssortimentet.

Under 2024 ökade Synsam Groups nettoomsättning från e-handeln till 211 miljoner kronor, från 174 miljoner kronor. Samtidigt ökade inflödet av begagnade glasögon från butiksnätverket till secondhand-verksamheten. För att möta dessa växande volymer inviger koncernen idag sitt nya och utökade e-handelslager och secondhand-verkstad i Spånga.

Den nya lagerytan om totalt 2 700 kvm är en fördubbling mot tidigare yta och möjliggör effektivare logistik, högre kapacitet och förbättrad service för de nordiska kunderna. Lagret har drygt 50 medarbetare.

– Behovet av synhjälpmedel växer i takt med en åldrande befolkning och en alltmer digital livsstil och Synsam Group fortsätter att leda utvecklingen genom att investera i både fysisk och digital tillgänglighet. Cirka en miljon konsumentbehov kommer att tillgodoses från e-handeln i Spånga till den nordiska marknaden, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group.

Abonnemangsmodellen skapar en cirkulär affärsmodell där glasögon och solglasögon återanvänds och återvinns. När kunden vid sitt årliga byte lämnar tillbaka ett par glasögon skickas de till secondhand-verkstaden för renovering. Felfria produkter säljs secondhand eller hyrs ut igen i abonnemanget. Glasögon som inte kan återanvändas går till materialåtervinning.