Tallink säljer trotjänaren Sea Wind – omorganiserar i Östersjön

Nu har det 50 år gamla roro-fartyget Sea Wind gjort sin sista resa i Tallinks regi och lämnar Östersjön. Dotterbolaget Tallinn Swedish Line säljer fartyget till rederiet Rudniki Shipping och omorganiserar fraktverksamheten på linjerna Muuga-Nordsjö och Paldiski-Kapellskär.

Igår, den 26 april, meddelande Tallink Grupp att dotterbolaget Tallinn Swedish Line ingått avtal om att sälja lastfartyget Sea Wind till Rudniki Shipping. Sea Wind trafikerade linjen Muuga-Nordsjö, men kommer lämna Östersjön efter försäljningen. Fartyget levererades till de nya ägarna den 26 april, i Paljassaare hamn i Tallinn.

– Självklart är vi ledsna över att vår gamla trotjänare Sea Wind, som fyller 50 år i år, lämnar vår flotta, men vi är glada att hon har ett nytt liv framför sig och kommer segla vidare på andra hav med nya ägare. Jag vill tacka besättningen för att de har tagit så väl hand om henne i många år och sett till att hon har många års sjöfart framför sig, kommenterar Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp.

På grund av försäljningen har rederiet omorganiserat fraktverksamheten på linjerna Muuga-Nordsjö och Paldiski-Kapellskär från den 19 april. Fartyget Regal Star, som sedan sommaren trafikerat Paldiski-Kapellskär tillsammans med Sailor, kommer ta över linjen Muuga-Nordsjö enligt samma tidtabell som Sea Wind hade. Rederiets fartyg Sailor kommer fortsätta gå på linjen Paldiski-Kapellskär med extraturer.

– Nu ska vi omorganisera vår lastfartygsverksamhet för att säkerställa att vi kan fortsätta erbjuda samma kapacitetsnivå eller så nära samma kapacitetsnivå som möjligt både på linjerna mellan Estland och Finland samt Estland och Sverige, kommenterar Paavo Nõgene.

Sea Wind byggdes 1972 på varvet Helsingør Skipsværft i Helsingör i Danmark. I 25 år gick fartyget mellan Sverige och Finland. År 2015 började fartyget köra under estnisk flagg, och gick först i trafik på linjen Tallinn–Nordsjö och sedan på linjen Muuga–Nordsjö.

Fartygets sista tur på linjen Muuga–Nordsjö skedde måndag den 18 april 2022, därefter kördes fartyget till Paljassaare hamn i Tallinn tisdagen den 19 april i väntan på överlämning till de nya ägarna.