Trafikverket: Rangerbangården i Ånge behöver utvecklas

På grund av en ökad trafikering på rangerbangården i Ånge i framtiden behöver den utvecklas. Det slår Trafikverket fast i en rapport som tagits fram på uppdrag av regeringen. Rapporten redovisar en strategi där Ånge, Sundsvall och Gävle utreds tillsammans.

På uppdrag av regeringen har Trafikverket beslutat om en strategi för de åtta rangerbangårdar som finns i landet. I strategin beskriver Trafikverket hur landets åtta rangerbangårdar behöver förändras och vilka fortsatta utredningar som behöver genomföras för var och en av dem.

Ånge är Sveriges nordligaste rangerbangård och prognosen för år 2040 visar på att Ånge får en ökad trafikering. Därför behöver den utvecklas och enligt Trafikverket är det nödvändigt att fortsatt utreda hur den kan nyttjas effektivare och eventuellt öka sin kapacitet. I Sundsvall ligger den minsta rangerbangården och myndigheten kommer att titta på om den kan omvandlas till planväxlingsgård, som har en enklare utrustning än en rangerbangård, vilket inte påverkar kapaciteten.

Myndigheten avser att gå vidare med en utredning som ser på Ånge, Sundsvall och Gävle rangerbangård tillsammans.

– Dessa tre bangårdar har starka kopplingar och kan avlasta varandra och vi vill därför utreda dem tillsammans. För att klara prognosen för år 2040, behöver Ånge och Gävle rangerbangårdar användas effektivare och eventuellt öka sin kapacitet. Trots att Sundsvall bedöms ha en hög nyttjandegrad år 2040 som rangerbangård bedömer vi ändå att den är lämplig att omvandlas till planväxlingsbangård, kommenterar Håkan Persson, enhetschef Strategisk planering Trafikverket.

Myndigheten uppger att de har haft en dialog med flera godsoperatörer och godstransportköpare, bland annat Green Cargo som är de som arbetar operativt med rangering på rangerbangårdarna.

Nästa steg är att påbörja detaljerade utredningar för att se vilka åtgärder som behövs. Med hjälp av fyrstegsprincipen så ser Trafikverket först på hur man kan effektivisera nyttjandet av rangerbangården och först därefter om det finns behov av eventuella åtgärder i anläggningen.

Strategin är ett underlag inför kommande revidering av nationell plan för transportinfrastrukturen.

FAKTA: Rangerbangård och planväxlingsbangård

Det finns två typer av tågbildningsplatser; rangerbangård och planväxlingsbangård. Båda möjliggör att godsvagnar sorteras för att bilda nya tågkonstellationer. Det är metoden för hur växlingen går till som skiljer en rangerbangård från en planväxlingsbangård, där rangerbangårdar har en snabbare hantering av vagnar. Rangerbangården har en mer avancerad utrustning med rangervall, rangerbromssystem och rangerställverk. Planväxlingsbangården är en enklare anläggning.

Sveriges åtta bangårdar finns i Sävenäs, Malmö, Helsingborg, Hallsberg, Gävle, Borlänge, Ånge och Sundsvall.