Träfraktkontoret tar över Piteå-pendel

I oktober gick First Row Shipping, med flera järnvägspendlar mellan norra Sverige och Göteborgs hamn i konkurs, men snabbt blev det klart att Träfraktkontoret i Göteborg och dotterbolaget TFK Logistics etablerar en järnvägspendel mellan Piteå och Göteborgs Hamn.

Att Träfraktkontoret driver pendeln vidare innebär att företag i Norrbottenregionen säkrat en effektiv och klimatsmart transportlösning till och från marknader runt om i världen.

– Vi är mycket glada för möjligheten att skapa effektiva logistiklösningar för näringslivet i Norrbotten. Regionens industri får tillgång till kostnadseffektiva, stabila och miljömässigt hållbara lösningar till sina kunder i såväl Europa som resterande världen, kommenterar Kim Johansson, vd på TFK Logistics.

Den nya järnvägspendeln drivs av Träfraktkontorets dotterbolag TFK Logistics som trafikerat sträckan sedan den 10 december. Den nya pendeln har två avgångar i veckan. Vagnarna lastas både hos Shorelink i Piteå Hamn, såväl som på Stenvalls Träs spåranslutna terminal på Lövholmen innan tåget avgår mot Göteborgs Hamn.

– Vi hittade snabbt ett bra samarbete med Träfraktkontoret och tillsammans arbetar vi nu för att bidra till att järnvägspendeln även ska ge andra företag i regionen bra logistiklösningar. Den ger regionens företag ett jämnare logistikflöde med säkrade leveranser, den sänker fraktkostnaderna, och vi minskar gemensamt vår klimatbelastning, kommenterar Roger Bergman, Marknadschef på Stenvalls Trä AB.

Väl i Göteborgs Hamn körs containrarna direkt in i containerterminalen som driftas av APM Terminals, där de lyfts direkt på fartyg för vidare transport ut i världen. Teoretiskt kan företag som lastar sitt gods i Piteå ha sitt gods ombord på ett direktgående oceanfartyg som lämnar Göteborg på sin resa ut i världen 48 timmar senare.

Även trailers på tåget

Med järnvägspendeln transporteras även tankcontainers och från och med mars kommer man även att starta med trailervagnar på tåget. Trailervagnarna kommer då att hanteras på Arken kombiterminal som driftas av Gothenburg Roro Terminal.

Logistiklösningen ger inte bara företagen i regionen ett tidseffektivt transportalternativ till containerfrakt på Östersjön, utan även en hållbar logistiklösning som ger en stora klimatbesparingar. Enligt Svenska Miljöinstitutet IVL:s beräkningar medför logistiklösningen 80–90 procent mindre utsläpp av klimatgaser jämfört att ta lasten på feederfartyg genom Östersjön.

– Norrbottensregionen är ett av de viktigaste naven i svensk industri och det är otroligt viktigt att det finns en snabb, tillförlitlig och klimatsmart koppling med god kapacitet till Skandinaviens största hamn. Det stärker också Göteborgs Hamns roll som garanten för hela Sveriges näringslivs access till omvärlden, kommenterar Antti Laakso, Senior Business Development Manager på Göteborgs Hamn AB.