Den belgiska logistikfastighetsutvecklaren VGP etablerar sig nu i Sverige, och anställer Mikael Teljstedt som landschef för den nya verksamheten. Sverige blir bolagets nittonde marknad och andra i Skandinavien efter Danmark, där man gick in tidigare i år.
Ytterligare en europeisk logistikutvecklare äntrar den svenska marknaden: belgiska VGP. Den 29 augusti anslöt fastighetsprofilen Mikael Teljstedt som ny Sverigechef.
– Jag är glad att bli en del av en av Europas ledande utvecklare och anta utmaningen att expandera verksamheten på den dynamiska svenska logistikfastighetsmarknaden. VGPs entreprenöriella DNA passar mig väl och och jag är övertygad om att vårt unika erbjudande och vår finansiella styrka kommer att säkra en framgångsrik tillväxt på den svenska marknaden, kommenterar Mikael Teljstedt.
Teljstedt har en lång bakgrund inom fastighetsbranschen, bl a var han fastighetschef på Lidl i Sverige under bolagets etablering i Sverige. Senast kommer han från självlager-branschen och rollen som fastighetschef på 24 Storage AB. Hans fokus på VGP kommer att ligga på affärsutveckling och markförvärv, både av råmark och detaljplanerad mark för industri och logistiketableringar.
– Vi är väldigt glada att Mikael Teljstedt ansluter till vårt team som landschef för Sverige. Efter Danmark är Sverige vår andra strategiska satsning i Skandinavien. Vi hyser stort förtroende för Mikaels erfarenhet och kunskap om den svenska marknaden, kommenterar Jan Van Geet, grundare och vd för VGP.
– Vi ser att Sverige innebär en logisk och attraktiv tillväxtmöjlighet för oss efter vår start i Danmark tidigare i år. Landet gynnas av ett starkt infrastrukturnät som utgör kärnan i Skandinaviens transportaxel och en knutpunkt som i syd sluter an till de stora urbana centrumen i Tyskland, kommenterar Jonathan Watkins, operativ chef för Västeuropa på VGP.
– Vi tror att de kommande åren kommer att innebära intressanta möjligheter att stötta Sveriges starka och framgångsrika produktionsindustri i dess tillväxtplaner, med ytterligare stöd i de rekordstora investeringsplaner som finns kring ny nationell transportinfrastruktur, vilket gynnar investeringar i mer hållbara fraktlösningar och exportmöjligheter, avslutar Jonathan Watkins.