X-Press lanserar metanoldriven fartygsrutt till Skandinavien

I början av 2024 tar feedernätverket X-Press Feeders sitt första metanoldrivna fartyg i drift. Eco Maestro ska genomföra hela jungfruresan från varvet i Shanghai till sin nya hemmahamn i Rotterdam på grön metanol. Därefter ska hon trafikera hamnar i Skandinavien och Baltikum.

X-Press Feeders har idag en flotta på mer än 100 fartyg. I början av 2024 kommer det första av 14 beställda fartyg med flerbränslemotorer genomföra sin jungfruresa, från varvet i Shanghai till sin nya hemmahamn i Rotterdam. Fartyget, Eco Maestro, blir rederiets första metanoldrivna fartyg, och målsättningen är att kunna köra hela jungfruresan på grön metanol.

– Vi ser denna jungfruresa som ett sätt att främja hållbar sjöfart globalt och lyfta fram för det globala samhället hur sjöfartsnäringen arbetar för att bidra till minskningen av CO2e-utsläppen, kommenterar Francis Goh, operativ chef för X-Press Feeders.

Efter jungfruresan kommer Eco Maestro trafikera ett feeder-nätverk i norra Europa, med utgångspunkt Rotterdams hamn. Rutterna kommer drar igång under andra kvartalet 2024 och kommer trafikera hamnar i Skandinavien och Baltikum.

Samtliga av de 14 beställda fartygen har en kapacitet på 1 200 TEU och är i genomsnitt 148 meter långa. Sista fartyget beräknas kunna levereras i mitten av 2026. Men tillgången på grön metanol är inte optimal, något som bl a Liquid Wind arbetar för att lösa.

– En nyckelutmaning med att använda grön metanol, eller något hållbart bränsle för den delen, är att tillgången är relativt liten. Produktionen av grön metanol och andra hållbara bränslen behöver skalas upp enormt för att möta behoven i den globala sjöfartsnäringen, kommenterar Francis Goh på X-Press Feeders.

Rederiet har signerat ett avtal med holländska OCI Global som säkrar försörjningen av grön metanol i Rotterdam.

– För oss som feeder-operatör, där våra fartyg tenderar att köra kortsjörutter inom relativt små områden, är tillgången på biometanol tillräcklig för våra flerbränslefartyg att köra “closed loop”-turer, där ca 95 procent av hela resan kan drivas med metanol, med påfyllning av bränsle vid bunkringshamnen efter varje rundtur.