Enligt en ny rapport från Descartes är 2 av 3 (65 procent) svenska konsumenter intresserade av koldioxidneutrala hemleveranser. Bara 3 av 10 tycker det är viktigt att leveranserna sker med elfordon.
Studien från Descartes visar att 37 procent av svenska konsumenter regelbundet baserar sina köp utifrån vilken miljöpåverkan den enskilda produkten eller tillverkaren har. Intresset är något lägre på nordisk nivå, där 29 procent av konsumenterna uppger att det påverkar deras val. Kunderna uppger att de tittar på faktorer som mängden återvunnet eller biologiskt nedbrytbart material, typ av förpackning eller företagets hållbarhetskommunikation.
Samtidigt uppger 65 procent av de svenska konsumenterna att de är intresserade av koldioxidneutrala transporter, medan bara ca 30 procent uppger elfordon är viktigt.
– Produkters påverkan på miljön och klimatet är något som under en längre tid har varit i konsumenternas medvetande. Den här rapporten bekräftar att det är faktorer som allt mer påverkar valen vid köp av varor och inte minst ser vi att konsumenterna värdesätter gröna leveranssätt. Här behöver företagen fortsätta att arbeta med hela sin produktionskedja och då även sätta fokus på hur varan ska levereras till kund. Val av transportmedel och optimerade rutter är två viktiga pusselbitar för att nå ut i den konkurrensen, kommenterar Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.
Den internationella konsumentrapporten har tillfrågat 8 000 konsumenter från nio länder i Europa och två länder i Nordamerika. I Sverige har 250 konsumenter tillfrågats. Studien som helhet visar att 6 av 10 är intresserade av att använda miljövänliga transportmedel vid leveranser. 27 procent har slutat handla produkter från en tillverkare som använder sig av leveransmetoder som kan påverka miljön negativt.
– Bland studiens svenska respondenter ser vi att det kommer bli allt vanligare för den enskilda konsumenten att kunna ta del av en enskild leverans koldioxidavtryck. I dagsläget tycker 32 procent att det är viktigt men om fem år är den siffran dubblerad till 64 procent, kommenterar Lars Persson.
Läs rapporten här.