72 procent onlineköp under Black Week

Black Week nådde i år nya höjder när svenskarna shoppade för hela 13,5 miljarder kronor. Nästan varannan svensk handlade under rea-veckan och i genomsnitt gjordes hela 72 procent av inköpen online. Detta framgår av en undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Postnord mellan den 28 – 29 november.

Beteendeförändringen att handla mer online tros till stor del bero på coronapandemin och den ökade förflyttningen från traditionell retail som restriktionerna har medfört.

– Den ökade smittspridningen och de senaste restriktionerna från myndigheterna har givetvis resulterat i att en stor del av konsumtionen under Black Week förflyttats till nätet. I genomsnitt uppger konsumenterna att de gjort 72 procent av sina inköp online, vilket innebär e-handelsköp för omkring 10 miljarder kronor. I genomsnitt handlade man för 3 772 per person, kommenterar Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord. 

Hela 96 procent  av svenskar mellan 18–79 uppmärksammade att det var Black Friday i fredags och så mycket som varannan svensk (49 %) valde att handla under Black Week.

Fler än hälften (53 %) av alla som konsumerade gjorde samtliga inköp på nätet och mer än varannan (52 %) handlade enbart varor till sig själva.

De mest populära kategorierna var kläder och skor (43 %), följt av elektronik (38 %).

Black Week är på många sätt också startskottet på julhandeln,  19 procent handlade enbart julklappar och 39  procent handlade både julklappar och varor till sig själv.