Fallande spotpriser för containerfrakt får europeiska speditörer att frukta att de hamnat mitt i ett priskrig. Sedan den siste augusti har priserna till Nordeuropa fallit med drygt 22 procent till 2 052 dollar per fyrtiofotscontainer. Och priserna ser ut att fortsätta falla, trots en kapacitetsbrist på ca 500 000 TEU.
Enligt fraktnyhetssajten The Loadstar så får spotpriserna på containerfrakt mellan Asien och Europa rabatter nästan dagligen just nu. Detta trots att det råder en kapacitetsbrist på ca 500 000 TEU i trafiken mellan Asien och Europa. Situationen har väckt en oro bland europeiska speditörer för att ett priskrig är på gång. Priserna har sjunkit stadigt de senaste tre månaderna, och de fortsätter falla.
På torsdagen den 18 september släppte benchmarkingföretaget Xeneta sin senaste veckorapport. Den visade att de genomsnittliga spotpriserna till Nordeuropa har sjunkit med 22,5 procent jämfört med 31 augusti. Till Medelhavet sjönk spotpriserna med 14 procent. Det innebär priser på 2 052 dollar per FEU (fyrtiofotscontainer) till Nordeuropa och 2 680 dollar per FEU till Medelhavet.
”Nedgången i genomsnittliga spotpriser har varit mycket hårdare i Nordeuropa jämfört med Medelhavet, men det kan förändras under kommande veckor”, skriver Xenetas chefsanalytiker Peter Sand i ett pressmeddelande. Han fortsätter:
”Den rullande genomsnittliga kapaciteten per vecka för handeln till Medelhavet förväntas öka till 208 000 TEU vid slutet av månaden samtidigt som den förblir ganska stabil i Nordeuropa. Det kan leda till att spotpriserna minskar snabbare i Medelhavet och att prisskillnaden till Nordeuropa minskar.”
Dyrare till USA
Medan priserna faller till Europa har prisfallet på containerfrakt från Asien till USA stannat upp. Under samma period som ovan har spotpriserna stigit till USAs öst- och västkusthamnar med 4,3 procent vardera. De genomsnittliga spotpriserna låg i torsdags på 3 317 respektive 2 375 dollar per FEU.
”Den kraftiga ökningen av spotpriser över Stilla havet i början av september var en överraskning för många och vi ser ytterligare en uppgång i mitten av månaden. Transportörer kommer undra vad i all världen som driver denna ökning när förväntan var ytterligare sänkta fraktpriser”, kommenterar Peter Sand och fortsätter:
”Om transportörerna är beredda att syna rederiernas bluff kan prisökningarna falla undan ganska snabbt i mitten av månaden, med sjunkande spotpriser för resten av månaden.”
Billigast är frakten för container mellan Nordeuropa och USA, där ligger spotpriserna stadigt på 1 806 dollar per FEU.