ABB har tagit hem ett kontrakt med varvet Haemin Heavy Industries om att leverera en komplett kraft- och framdrivningslösning för Busan Port Authoritys första helt elektriska passagerarfärja.
– Vi är verkligen stolta över att ha valts ut till teknikleverantör för det första fartyget i Sydkoreas förnyelseprogram för en ren flotta, kommenterar Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports.
Den nya färjan utgör den första satsningen från de sydkoreanska myndigheterna i en plan där man per 2030 tänker ersätta 140 statsägda konventionellt drivna fartyg med sådana som drivs med renare alternativ, i linje med miljölagstiftningen. Busan är Sydkoreas näst största stad och har ca 3,6 miljoner invånare.
Hållbara transporter, inklusive marina fartyg, kommer att spela en viktig roll i Sydkoreas plan att uppnå nettonollutsläpp per 2050, vilket framgår av landets Green New Deal som lanserades 2020.
Framsteg på sydkoreansk marknad
ABB ska, som den första utvalda systemintegratören att stötta detta initiativ, leverera en totallösning för elektrisk kraft och framdrivning till den dubbelkölade färjan som ska levereras 2022. Den 40 meter långa katamaranfärjan kommer att ha kapacitet att ta upp till 100 passagerare och fem besättningsmedlemmar och kommer att köra mellan Busans norra och södra hamnar. Det tar cirka en timme att köra tur-och-retur med en genomsnittlig hastighet av 13 knop (24 km/h).
– Vårt avtal med Haemin innebär stora framsteg på den lokala marknaden, med stöd för Sydkoreas planer på en hållbar sjöfart som en del av vår strategi att minska de globala fartygsutsläppen, kommenterar Juha Koskela.
Fler samarbeten framöver
Färjan kommer att drivas av två batteripaket på 1 068 kWh, vilket ger en ren och flexibel energikälla till färjans drift. Batterierna kommer att ge tillräckligt med kraft för att färjan ska kunna göra fyra tur-och-retur-resor innan den behöver laddas från land under fartygets stopp för natten.
Busan-baserade skeppsbyggaren Haemin, som är specialiserad på lätta hållbara fartyg, och ABB har också undertecknat ett avtal att samarbeta om fler fartygsprojekt i framtiden.
– Att bli utvalda att bygga det första helt elektriska fartyget någonsin för den sydkoreanska marknaden är en stor ära, säger Hyeong-seok Oh, vd för Haemin Heavy Industries Co., Ltd.
– Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med ABB, vars beprövade teknik och närvaro under lång tid i Sydkorea är en viktig del av detta banbrytande projekt.
Rejäl utsläppsminskning
Den globala färjebranschen, som enligt branschorganisationen Interferry ansvarar för att transportera över 2 miljarder passagerare per år, har ett tryck på sig att minska koldioxidutsläppen. ABB:s elektriska drivteknik innebär att Busan Port Authoritys nya färja omedelbart uppnår International Maritime Organizations globala mål att minska de årliga utsläppen med minst 50 procent per 2050 räknat från 2008 års nivåer.
Elektrifiering betraktas ofta som en av de viktigaste lösningarna för att minska färjornas utsläpp runt om i världen. Enligt data från Maritime Battery Forum finns det över 130 batteridrivna färjor i drift och över 90 är beställda. ABB ligger väl framme inom elektrifiering av färjor och stöttar ledande färjeoperatörer som P&O Ferries, Washington State Ferries med flera i deras ansträngningar att uppnå en hållbar drift.