Adlibris får ny försäljningschef och en permanent vd

Adlibris rekryterar Nina Egnell till rollen som försäljningschef, med ansvar för att driva tillväxt och utveckla kundupplevelsen i både e-handel och fysiska butiker. Samtidigt utses Ola Toresten, nu tillförordnad vd, till permanent vd.

Bokförsäljaren har rekryterat Nina Egnell till rollen som försäljningschef. Hon har en gedigen bakgrund inom e-handel och omnikanal, med erfarenhet från bland annat Åhléns, Apoteket, Telia och senast Mini Rodini, där hon ansvarade för den globala försäljningen online och i butik. Hon tillträder sin nya tjänst 24 november.

– Jag ser verkligen fram emot att bli en del av Adlibris och att tillsammans med teamet stärka kundupplevelsen och ta vår position som en stark omnikanalsaktör på den nordiska marknaden till nästa nivå. För mig känns det också extra meningsfullt att få bidra till att fler människor läser böcker och upptäcker glädjen i läsningen, kommenterar Nina Egnell, tillträdande försäljningschef på Adlibris.

De senaste åren har företaget utökat sitt erbjudande med nya produktkategorier och etablerat fler fysiska butiker. Butiksverksamheten bedöms ha en stor tillväxtpotential och blir en allt viktigare del av affären. Företaget har också investerat i logistik och sortiment för att stärka sitt helhetserbjudande.

– Rekryteringen av Nina är en viktig del i vår ambition att intensifiera vår satsning på den nordiska marknaden och fortsätta utveckla Adlibris som en stark omnikanalsaktör. Ninas breda erfarenhet och starka driv kommer att vara avgörande i vårt fortsatta tillväxtarbete, kommenterar Ola Toresten, vd för Adlibris.

Ola Toresten blir vd

Ola Toresten har agerat tillförordnad vd sedan i maj, när Jonas Karlén lämnade företaget. Nu har styrelsen utsett Ola till permanent vd.

– Ola tog över som tillförordnad vd i maj och vi är glada för att han vill fortsätta arbetet med att utveckla Adlibris. Dessförinnan var han COO på Adlibris. Olas erfarenhet från e-handel och bokbranschen från Åhléns, Bokus och Early Bird ger mycket goda förutsättningar för att ytterligare stärka Adlibris positioner, kommenterar Erik Haegerstrand, Adlibris styrelseordförande.

– Jag är väldigt glad över att nu få förtroendet som permanent vd på Adlibris. Det starka varumärket tillsammans med en mycket bred bas av lojala kunder innebär stora möjligheter för oss att skapa tillväxt på nordiska marknaden, kommenterar Ola Toresten, vd för Adlibris.