Alibaba och DHL storsatsar på paketskåp i Polen

Alibabas logistikbolag Cainiao har inlett ett partnerskap med DHLs e-handelslogistikbolag där DHL blir delägare i Cainiaos polska verksamhet. Gemensamt ska bolagen nu initialt satsa närmare 700 miljoner kronor på att bygga upp ett ledande paketskåpsnätverk i Polen. 

Marknden för smarta paketeveransskåp väntas växa från 806 miljoner USD 2022 till 1,83 miljarder USD 2029, vilket innebäer en årlig tillväxt (CAGR) på 12,5 procent, enligt en rapport från Fortune Business insight, och på flera marknader runtom i världenpågår nu en kapprustning bland logistikaktörerna för att bygga upp paketskåpsnätverk. 

Cainiao Network är ett globalt logistikbolag som ägs av den kinesiska e.handelsplattformsjätten Alibaba Group. Nu skriver bolaget avtal med den tyska logistikjätten DHLs e-handelslogistikbolag DHL eCommerce Solutions, där DHL blir delägare i Cainiaos polska dotterbolag. 

Gemensamt ska bolagen nu bygga upp landets största nätverk för leveranser utanför hemmet (OOH, out of home delivery) Enligt DHL har marknaden för OOH-leveranser tredubblats i Polen under de senaste tre åren. 

– Polen är en av Europas snabbast växande e-handelsmarknader, omsättningen i e-handeln väntas fördubblas i landet till 2027, och upp till 40 procent av kunderna föredrar att få sina leveranser i paketskåp. Genom att slå påsarna ihop med Cainiao kommer vi stärka vår position som paketleverantör och skapa ett omfattande nätverk av toppmoderna paketskåp. På så vi kan vi erbjuda våra kunder en ännu bättre leveransupplevelse, som komplement till våra hemleveranser, kommenterar Pablo Ciano, vd på DHL eCommerce Solutions. 

Stor marknad för paketskåp 

Inledningsvis ska parterna slå ihop sina existerande pakteskåpsnätverk, som totalt består i 1 200 paketskåp i Polen, så att konsumenterna får en direkt, sömlös tillgång till bolagens infrastruktur. Därefter ska parterna utgå från DHLs existerande nätverk av skåp och utlämningsställen och investera 60 miljoner euro, vilket motsvarar drygt 684 miljoner kronor i att bygga ut paketskåpsnätverket. Hur många nya paketskåp som ska placeras ut genom satsningen framgår inte, men målet är enligt bolagen att bygga upp “Polens ledande paketskåpsnätverk för första och sista milen” Nätverket ska komplettera DHLs existerande europeiska nätverk med över 90 000 utlämningspunkter, det vill säga utlämnaingsställen ch paketskåp. 

William Xiong, Cainiao och Pablo Ciano, DHL eCommerce Solutions vid avtalssigneringen den 6 februari.  Foto DHL

Polen är den marknad i Europa som har flest paketskåp per capita, och bolagen tar genom satsningen upp kampen med Polens ledande paketskåpsaktör In Post, som idag har et nätverk med drygt 19 000 paketskåp i landet – en siffra som ökat från 8 000 paketskåp sedan 2020. Största marknaden för paketskåp globalt är dock Kina, där Hive Box är den största aktören med omkring 180 000 paketskåp. 

Växande europeiskt logistiknätverk

De senaste åren har Cainiao byggt upp sin logistikinfrastruktur i Europa, med en central logistikhub i Liege, Belgien, sorteringsanläggningar på flera stora marknader i Europa och  paketskåpsnätverk Polen, Spanien och Frankrike. 

– Vi kopplar upp oss i den enorma potentialen i Europas e-handelsmarknad, och Cainiao strävar efter att bidra till framväxten av ett hållbart logistikekosystem genom att fördjupa samarbetet med våra lokala partners. Vi är glada att ha hittat en stark och väletablerad partner som DHL som delar vår vision. Genom att kombinera bolagens logistikteknologi och e-handelskunskap, vill vi leverera överlägsen service till våra kunder och skapa en oövertäffad onlineshoppingupplevelse, kommenterar William Xiong, strategi- och regionchef för Cainiao Network i Europa och Sydostasien. 

Affären ska nu konkurrensprövas legalt och väntas kunna godkännas inom de närmaste månaderna. 

Av Hilda Hultén