Alibaba stärker greppet om logistiken

E-handelsjätten Alibaba har investerat 6,6 miljarder yuan, motsvarande cirka 8,4 miljarder kronor, i det kinesiska logistikföretaget YTO, enligt SCMP. Det är den växande e-handeln i spåren av pandemin som pressar plattformsföretagen att stärka greppet om logistikinfrastrukturen.

“Alibabas senaste investering avspeglar de kinesiska e-handelsaktörers aggressiva ansträngningar att förstärka sin logistik- och transportinfrastruktur, för att möta den snabbt växande konsumentefterfrågan, som ökat farten i år genom den stanna hemma-ekonomi som skapats av nedstängningar och reserestriktioner.” skriver SCMP.

Paketvolymerna i Kina ökade med 22,1 procent första halvåret 2020, jämfört med 2019.

Investeringen innebär att Alibaba ökar sitt ägande i YTO från 10,5 till 22,5 procent och fördjupar samarbetet mellan bolagen inom områden som luftburen frakt, globala nätverk, leveranskedjor och digital transformation. 

YTO har en marknadsandel på 14 procent inom området expressleveranser i Kina. Andra kinesiska logistikaktörer som Alibaba köpt in sig i är STO, ZTO, Best Express och Yunda. Alibaba förlitar sig på utomstående logistikpartners genom sitt logistiknätverk Cainiao, snarare än att bygga upp egen infrastruktur som Amazon eller kinesiska konkurrenten JD.com.