E-handelsjätten Amazon uppdaterar sina leveranstjänster i USA. Upphämtning i lokala butiker och snabbare hemleveranser med säljarnas egen infrastruktur ska snabba upp logistiken.
Tjänster som upphämtning i butik har ökat rejält till följd av pandemin, liksom digitala tjänster för att butiker ska kunna nå ut till konsumenterna. I USA växte ”click-and-collect” med nästan 107 procent under 2020, rapporterar CNBC.
Local Selling, lokal försäljning på svenska, kallar Amazon sin nya serie tjänster. De gör det möjligt för små och medelstora företag som säljer produkter via plattformen att erbjuda upphämtning i butik samt snabba leveranser till lokala köpare.
Vid köp av vissa varor kommer kunder nu kunna välja att hämta sin beställning i butik utan extra kostnad. Logistiken för hemleveranser i närområdet läggs också på butikerna själva, som nu använder sina egna fordon för lokala hemleveranser.
Målet med satsningen är, enligt CNBC, att utnyttja nätverket av tredjepartsförsäljare för att snabba upp leveranserna. Samtidigt hoppas man hålla kvar nätshoppare på den egna plattformen, snarare än säljarnas egna hemsidor eller konkurrerande plattformar.
– Leveranslöftet, eftersom det är lokalt, är snabbare än något som normalt skickas från en säljare på nationell nivå, säger Pat Bigatel, chef för Local Selling, i en intervju.