Amazon arbetar med att minska förpackningsmaterialet och luften i dessa, och på andra marknader jobbar man redan med att skicka e-handelspaket i sin primärförpackning. Nu lanseras denna modell även i Sverige. “Idén bakom vårt nya förpackningsprogram i Sverige är att eliminera extra emballage helt och hållet”, säger Gulfem Toygar, Sverigechef Amazon.
Sedan 2015 har Amazon minskat vikten på leveransförpackningar per försändelse med i genomsnitt 41 procent och undvikit över 2 miljoner ton förpackningsmaterial globalt. Nu börjar bolaget sända paket till svenska konsumenter utan extra förpackning, och man uppmuntrar sina säljpartners att packa sina produkter i lättöppnade förpackningar som är återvinningsbara och redo att skickas till kunder utan ytterligare emballage.
– Våra kunder vill att produkterna de köper på Amazon.se ska komma fram snabbt och säkert, med minimalt med emballage att återvinna. Idén bakom vårt nya förpackningsprogram i Sverige är att eliminera extra emballage helt och hållet, och enbart lägga till en extra papperspåse eller kartong när det är nödvändigt för att skydda produkten. Vi är glada över att rulla ut det här initiativet och hoppas att våra kunder kommer att uppskatta fördelarna med mindre förpackningsmaterial, säger Gulfem Toygar, Sverigechef för Amazon, i ett pressmeddelande.
Tusentals produkter med i programmet
Tusentals produkter, däribland kökstillbehör, sportutrustning och kontorsmaterial, har valts ut till programmet. Var och en av produkterna har klarat rigorösa falltester för att säkerställa att de kan nå kunderna tryggt och säkert i sin originalförpackning. Om produkten uppfyller kraven visas ett meddelande under utcheckningen som förklarar att den levereras i en förpackning som “visar vad som finns inuti”.
– Ibland föredrar kunder att lägga till en förpackning, exempelvis om det är en present till en familjemedlem som bor i samma hushåll. Vi vill självklart inte förstöra dessa överraskningar. Därför kan kunder i många fall be om extra leveransförpackning genom att välja ‘Dölj vad som finns inuti’, förklarar Gulfem Toygar.
Amazon arbetar med varumärken som Procter & Gamble för att utforma och testa förpackningar till deras produkter, inklusive Pampers och Swiffer, för att de ska kunna skickas utan extra leveransförpackningar.