Arne på Posten blir Arne på SDH

Sedan pensionen från Postnord hösten 2020 har e-handelsgurun Arne B Andersson konsultat genom egna bolaget Arnepåposten. Nu byts pensionsplanerna mot heltidsjobb på Svensk Digital Handel. 

– Det här är för kul för att sluta, jag känner mig inte alls klar. Jag ska fortsätta trendspana, utveckla SDHs logistiknätverk och hjälpa till att sätta viktiga branschfrågor på agendan. 

Den 1 mars mönstrade e-handelsexperten Arne Andersson på som e-handelsrådgivare på Svensk Digital Handel, SDH, där han bland annat blir ansvarig för att utveckla branschorganisationens logistiknätverk.

– Logistiknätverket har funnits i många år och har ett tiotal logistikchefer engagerade idag. Det finns en fantastisk möjlighet att utveckla nätverket vidare och göra nätverket tillden samlade rösten för logistiken inom e-handeln och driva viktiga branschfrågor, som exempelvis hållbara leveranser. Mitt mål är att utöka och kompletttera nätverket till kanske 15-20 personer totalt, och att även bjuda in leverantörer till ökad dialog, så att nätverket kan få ännu större genomslag än nu.  

Arne blir härmed återigen kollega med SDHs vd Per Ljungberg, som även han har bakgrund från Postnord som kommunikationschef.  

Radarparet Per Ljungberg och Arne Andersson, tidigare kollegor på Postnord, återförenas nu i rollerna som vd och ehandelsexpert på Svensk Digital Handel. Foto SDH

– Det känns otroligt roligt att få ansluta till Svensk Digital Handel. Jag och Per har haft ett otroligt bra samarbete under alla år, inte minst kring E-barometern. Han är en inspirerande person och en idéspruta utan dess like, där det mesta är väldigt bra idéer, säger Arne Andersson. 

“Inte alls klar än”

Varför han efter 30 år i Postnords tjänst väljer att skrota pensionsplanerna för ett heltidsjobb på Svensk Digital Handel, har att göra med att nyfikenheten inte tagit slut. 

– Jag känner mig inte alls klar. Det är ett så oerhört spännande jobb och att vara e-handelsrådgivare och att trendspana i den här branschen är det roligaste jag gjort. Jag är för nyfiken på utvecklingen och framtiden för att lägga av, pensionen får vänta, konstaterar han. 

Jag är för nyfiken på utvecklingen och framtiden för att lägga av, pensionen får vänta.

Att jobba med en branschorganisation känns också inspirerande, menar han: 

– Under mina 15 år som e-handelsrådgivare har jag alltid haft en nära relation till SDH, de håller ihop hela ekosystemet och är en mycket viktig brygga mellan handlare och leverantörer för att tillsammans driva utvecklingen framåt. Jag vill 

Rattar D-congress logistikscen

Det första uppdraget som hamnar på Arne Anderssons bord blir att leda logistikscenen vid Svensk Digial Handels stora ehandelskonferens D-congress den 28 april i Göteborg. 

– Vi har två väldigt spännande teman för logistikschenen i år; fossilfria leveranser och framtidens citylogistik. Jag kommer att leda samtalen tillsammans med Hilda Hultén och Klara Eriksson från Dagens Logistik, och vi har ett otroligt startfält med talare som snart är klart för att presenteras. Hela programmet för D-congress är starkt, det ser väldigt lovande ut. Men mitt mål är också att SDH ska vara den naturliga samlingspunkten för branschen under hela året, inte bara på D-Congress. 

Sedan Arne Andersson lämnade Postnord och började som konsult hösten 2020 har han gjort dagliga, uppskattade frukostspaningar om e-handelns utveckling på sajten e-handel.se, ett uppdrag han nu slutar med. Men trendspanandet kommer inte att upphöra med med, lovar han. ‘

– Jag älskar att trendspana, det kommer jag att fortsätta att göra i någon form. Sen exakt var, hur och med vilken frekvens det kommer att ske är inte klart än. 

Jag älskar att trendspana, det kommer jag att fortsätta att göra i någon form.

Vilka logistikfrågor tycker du är mest spännande inom Svensk e-handel framåt? 

– Oj det är så mycket. Men jag tycker att plattformstrenden som Amazon har bidragit till att driva på är väldigt spännande, med företag som CDON och Fyndiq som positionerar om sig. Sen är hela utvecklingen mot cirkularitet spännande, med allt vad det innebär för lokalisering av produktion och förändringar i logistiksystemen. Kraven från konsumenterna på tillgänglighet och flexibilitet ökar också, och att handeln nu blir omni på riktigt. Sen är utvecklingen inom C2C spännande, jag tror att vi kommer att få se flera internationella spelare som Depot, Poshmark och Vinted, äntra marknaden i Norden. 

Av Hilda Hultén