Asko beställer 75 ellastbilar av Scania

Tidigare i år tog norska livsmedelsgrossisten Asko fyra vätgasdrivna bränslecellslastbilar från Scania i drift, och i februari påbörjades också trafik med två av företagets elektriska distributionslastbilar. Asko kommer nu att beställa upp till 75 ellastbilar, som en del av ett treårigt ramavtal.

Scania har sedan länge samarbetat med den norska livsmedelsgrossisten Asko i olika fordonsfrågor. Företagen har tillsammans provat olika tekniska möjligheter till ökad elektrifiering av Askos fordonsflotta. Scania kommer nu att leverera upp till 75 batterielektriska lastbilar under de kommande treårsperioden.

– Vår mål är att uppnå en helt utsläppsfri lastbilsflotta till 2026, kommenterar Torbjørn Johannson, styrelseordförande i Asko Norge AS. De batterielektriska lastbilarna från Scania utgör ett viktigt steg på vägen mot fossilfria transporter för Asko.

– Det är verkligen glädjande att framåtriktade företag i konkret handling nu börjar avveckla klimatpåverkande tunga fordon, kommenterar Scanias vd Henrik Henriksson.

– Asko visar det engagemang som behövs för att vi ska nå Parisavtalets mål om en minskning av den globala uppvärmning till 1,5°C.

Scania tillkännagav nyligen godkända vetenskapligt förankrade klimatmål som inte bara innebär en dramatisk minskning av sina egna CO2-utsläpp men också kvantitativa mål för utsläppsminskningar bland kunderna.

– Överenskommelsen med Asko är ett tydligt exempel på hur vi arbetar med kunderna för en omställning till hållbara transportlösningar, förklarar Henrik Henriksson.

Scania kommer senare under 2020 att officiellt presentera sina lanseringsplaner för batterielektriska lastbilar.

Under de kommande åren väntas batteritekniken att ytterligare utvecklas med möjligheter till ökad räckvidd utan ökad batterivikt. Produktionen av ellastbilar sker jämsides med den tillverkning av hybridlastbilar och hybridbussar som redan sker.