Australiensiskt varv designar Gotlandskatamaran

Gotlandsbolaget har tecknat en avsiktsförklaring med det australiensiska varvet Austal avseende designen av Gotlandsbolagets nya snabbgående katamaran, som ska användas i Gotlandstrafiken. Den snabbgående katamaranen blir 130 meter lång och kommer kunna drivas på vätgas.

2021 presenterade Gotlandsbolaget sitt första fartyg i den nya konceptserien Horizon. Fartyget utvecklas för vätgasdrift och kommer med sina multi fuel-turbiner användas även för andra fossilfria drivmedel beroende på hur teknik och bränsletillgång utvecklar sig. I höstas presenterade bolaget nästa fartyg i serien, en snabbgående katamaran vid namn Gotland Horizon X.

Horizon X kommer liksom systerfartyget att drivas av vätgas, med en liknande multi fuel-lösning. Färjan blir 130 meter lång, får en maxfart på 35 knop och kapacitet för 1 650 passagerare samt 450 personbilar.

– Det här är ett viktigt steg i vår klimatresa. Vi arbetar med att utveckla framtidens fartyg, och presenterade under 2022 det andra fartygskonceptet i vår Horizonserie, Gotland Horizon X. Det är en snabbgående katamaran som kommer kunna drivas med fossilfria drivmedel, och som vi tror blir ett utmärkt komplement i Gotlandstrafiken. Hon kommer att användas framför allt under sommarhalvåret och kunna göra resan mellan Gotland och fastlandet på under tre timmar, kommenterar Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget.

Nu har Gotlandsbolaget tecknat en avsiktsförklaring med australiensiska varvet Austal om att ingå ett avtal för designen av katamaranen. Planen är att minst ett av Horizon-fartygen ska vara i trafik senast 2030.

– Austal utvecklar skrov som är optimerade för olika typer av drivmedel och framdrift, bland annat vätgas och elektricitet. Vi erbjuder lösningar för rederier som har behov av snabbgående fartyg och ser fram emot att arbeta tillsammans med Gotlandsbolaget för att ta fram en ny, spännande design med hög kvalitet, kommenterar Paddy Gregg, vd för Austal.

– Fartygets design baseras på Gotlands och våra resenärers behov att kunna resa med kort överfartstid och till konkurrenskraftiga priser, utan att belasta klimatet eller miljön negativt. För att minimera energibehovet och få en hög verkningsgrad, utvecklar vi energisnåla skrov, minimerar vikt, optimerar energiförbrukare ombord och effektiviserar drift och flöden i hela fartyget. Austal är ledande inom utvecklingen av stora katamaraner och de är en utmärkt partner för att ta Horizon X vidare, kommenterar Christer Bruzelius från Gotland Tech Development.