Axfood väljer att skruva upp tempot för utfasning av fossila drivmedel som en motreaktion till att reduktionsplikten sänktes vid årsskiftet. Under en tvåårsperiod ska såväl det egna logistikbolaget Dagabs som inhyrda transporter mellan lager och butik övergå till att köras på förnyelsebart eller el – fem år tidigare än planerat.
– Miljöpolitiken försvårar just nu näringslivets hållbara omställning. Att reduktionsplikten sänkts gör att de klimatpåverkade utsläppen från transporter ökar, samtidigt som det fördyrar verksamheten för alla företag som har siktet inställt på att ställa om för att gynna såväl klimatet som den egna konkurrenskraften, kommenterar Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
För att minska de klimatpåverkande utsläppen från transporter har Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag, under de senaste åren successivt minskat andelen fossila drivmedel med mål om nettonollutsläpp till 2030. Nu ökas utfasningstakten av fossila bränslen rejält till förmån för mer förnyelsebara drivmedel såsom biogas, RME och HVO, samtidigt som en större del av fordonsflottan elektrifieras.
Idag ingår 286 tunga och lätta lastbilar i Dagabs fordonsflotta. Ungefär hälften av transporterna mellan koncernens lager och butiker sker dock med inhyrda transporter. Dessa är idag en av koncernens största utsläppsposter. Tillsammans med åkerierna genomför man ett omfattande omställningsarbete.
– I stället för att vänta, skyndar vi nu på användningen av förnyelsebara drivmedel och el för såväl egna som inhyrda transporter. Det kommer att kraftigt påverka vår utsläppskurva redan under det här året genom minskad klimatpåverkan, kommenterar Åsa Domeij.
Dagab har under flera år valt att investera i en diversifierad fordonsflotta med olika typer av lastbilar och drivmedel för att sprida riskerna i en föränderlig marknad. Nu satsar man på att i snabb takt elektrifiera delar av fordonsflottan. Idag finns tre tunga ellastbilar i flottan.