Det svenska metallföretaget Boliden utökar containervolymerna på pendeln mellan kopparsmältverket i Rönnskär i Skelleftehamn och Helsingborgs hamn med veckovisa transporter av en kundspecifik produkt. Samtidigt inleder företaget ett partnerskap med Dalshult för att hantera det nya flödet.
Pendeln mellan Rönnskär och Helsingborg har burit gods från Boliden sedan 1993. Nu utökar man flödet med ett 40-tal containrar varje vecka. För att hantera det nya flödet har Boliden anlitat Dalshult, som i vintras gjorde entré i Helsingborgs hamn.
– Det var viktigt för oss att skapa ett nytt partnerskap med Dalshult när de tog över logistikverksamheten i hamnen. Helsingborg är en betydande destination för oss med ett väletablerat flöde via pendeln, kommenterar Jan Astlin, Sr Sourcing Manager Logistics på Boliden.
Dalshult är positiva till det nya uppdraget. Hanteringen av de ca 40 containrarna per vecka kommer sysselsätta två personer på heltid. Metallen som ska gå ”overseas” är, utöver sin tyngd, specialmåttad och kräver noggrann lastning i varje container. För att klara hård sjö och balans ombord på fartyget lämnas inget åt slumpen. MariTerm, specialister inom lastsäkring, är påkopplade och har tillsammans med Dalshult tagit fram material anpassat för produktens lastning.
– Att Boliden utökar med ett helt nytt containerflöde i den befintliga logistikkedjan skapar stabilitet för vår verksamhet och stärker vår position inom hamnlogistiken, kommenterar Thomas Pålsson, produktionschef på Dalshult.