Bonver Logistics expanderar med en andra lagersite

Bonver Logistics hyr 4 500 kvm lageryta i Rosersberg med möjlighet att hyra lika mycket till, av Mileway i Rosersberg. “Både våra kunder och många e-handelskonsumenter bor i Stockholm, Så Rosersberg kändes som ett bra val”, säger My Westberg, tf vd på Bonver Logistics. 

Tredjepartlogistikaktören Bonver Logistics är inriktad på e-handelslogistik med flera influencers och starka varumärken som kunder, och citynära lager på den inbjudande adressen Gåshaga brygga, Lidingö. Bonvers TPL-verksamhet upptar ca 7 500 av husets totalt 23 000 kvm och sysselsätter en egen arbetsstyrka på 40–50, som toppas upp med hjälp av bemanningsföretaget Insitepart vid behov. 

TPLaren har länge varit på jakt efter en andra lagersite, men e-handelstappet efter pandemin och lågkonjunkturen kom i vägen. Planen har varit drygt 10 000 kvm, norr om Stockholm – när konjunkturen stabiliserat sig.

Nytt gult lager för Bonver. Foto Bonver Logistics.

– Vi har jagat lokaler sedan i höstas och har haft ett gäng olika alternativ, det har varit bra att prata med många för att hitta rätt i yta, läge och en fastighetsägare som är schysst, säger My Westberg.  

Vill växa lönsamt

Nu har TPL-aren funnit sin andra lagersite – på 4 500 kvm lageryta i Rosersberg, som kan bli det dubbla på sikt. 

– Vi vill växa lönsamt och då den här lokalen dök upp blev det en väldigt bra kompromiss. Vi hyr 4 500 kvm med option på lika mycket. Det är ett solgult lager i Rosersberg som Mileway äger, byggt 2007. En annan hyresgäst hyr andra halvan, men de planerar att flytta ut på sikt och då har vi första tjing på den delen ifall vi behöver den. 

Läget har varit väldigt viktigt, vilket beror på Bonvers nuvarande kunder där många bor i Stockholm och vill kunna besöka ” sitt lager.

– Vi vet att våra kunder uppskattar att kunna ta båt och bil till lagret, se sina kollektioner och produkter, så närheten till Stockholm är oerhört viktig. Stockholm är även det län där man e-handlar som mest, vilket gör att vi även har närheten till konsumenterna. 

Bonver Logistics har specialiserat sig på TPL för e-handel med kunder som Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics, Rituals nordiska distribution, Petra Tungårdens klädmärke Adoore, Skidåkaren Jon Olssons klädmärke C’est Normal och Sofia Wistams smycken. 

Manuellt som start

Genom att utöka gör Bonver plats för fler, och större kunder och flöden.  TPL-aren har varit i rätt segment de senaste åren – skönhet, som brukar gå bra även under lågkonjunktur.

– Vi hade tänkt flytta långt tidigare men valde att avvakta till lite bättre tider. För oss har ändå läget varit ganska stabilt med en omsättning på 170 miljoner, på väg mot 180. En större kund flyttade men det har fyllts på med fler, mindre kunder. Nu gör vi plats för större flöden och hoppas kunna växa även inom kläder, smycken och beauty men även inom B2B. 

Lagret kommer skötas manuellt till en början, men på sikt kan det komma in automation, berättar My Westberg. 

– I takt med att vi fyller upp lokalen kommer automationen öka, ett sorteringsverk kommer säkerligen vara en av de första investeringarna, och senare troligtvis en påsförslutare, vi vill dock inte låsa in oss i någon automation på en gång.

Bonver tillträder de nya lokalerna 1 augusti, och tar dem i drift 1 september.

Av Klara Eriksson