Bring storsatsar med en ny paketterminal på 32 000 kvm i Södra Stigamo, som Logicenters bygger och som ska stå klar 2025. Terminalen, som ersätter den nuvarande i Torsvik, blir Brings största i Sverige och innebär att bolaget tredubblar sin pakethanteringskapacitet i regionen.
Logicenters har tecknat avtal med Bring om att bygga en 32 000 kvm stor terminal i Södra Stigamo i Vaggeryds kommun, utrustad med smarta tekniska lösningar och en avancerad sorteringsanläggning.
– Det är ett häftigt projekt; dels för att det är en rejäl satsning som Bring gör i att växa sin kapacitet, i en tid när det är lite sisådär med utvecklingen inom logistikfastigheter. Dels är det kul att det inte är någon vanlig lagerlåda, utan en stor terminal, vad jag vet så blir det den största terminalbyggnaden i Sverige, med över hundra portar, säger Fredrik Nygren, kommersiell chef på Logicenters.
Terminaler kräver mer omlastningsytor ute än lagerfastigheter, men det finns även möjlighet att bygga ut terminalen med ytterligare ca 10 000 kvm på den 125 000 kvm stora tomten, mitt i det snabbbväxande logistikområdet Södra Stigamo, bland annat granne med Husqvarnas nya reservdelslager. Bygget påbörjas under året, och inflytt beräknas ske i början av 2025.
Kraftigt ökade paketvolymer
Bring ägs av norska Posten och har en stark närvaro i hela Norden, både inom transport och last mile-logistik och genom sin TPL-satsning Shelfless. Mellan 2019-2022 ökade bolaget sina nordiska paketvolymer med 96 procent. I Sverige var ökningen allra störst; 241 procent fler paket levererades 2022 jämfört med 2019.
– Under pandemin växte volymerna i e-handeln och därmed paketmarknaden, men vi har också tagit marknadsandelar. Det här är en tillväxt som vi har krigat oss till, dels genom sälj men framförallt genom att fokusera på att hålla hålla hög kvalitet, och som vi är väldigt stolta över, säger Hanna Jonasson, operativ chef på Bring i Sverige, Finland och Danmark.
Tredubblad paketkapacitet
Bolagets nuvarande terminal i Torsvik är 15 000 kvm stor, och kommer att ersättas av den nya fastigheten i Södra Stigamo. Den blir koncernens största terminal i Sverige, och får kapacitet att hantera tre gånger så många paket som i den nuvarande. Bytet av terminal kommer att ske när den nya står färdig 2025.
– Terminalen i Jönköping är navet i vår svenska verksamhet. För att kunna fortsätta den här tillväxten behöver vi öka vår kapacitet i Jönköping med en ny terminal. Den här satsningen är en jätteviktig del i vår strategi att bygga om och ut vår infrastruktur för att hantera paket, säger Hanna Jonasson.
Utbyggd laddinfrastruktur
Idag får sex miljoner svenskar fossilfria leveranser från Bring, men målet är att alla leveranser ska ske fossilfritt senast 2025. Den nya terminalen ska utrustas med solceller på taket och det förbereds för rejält med laddinfrastruktur.
– Om två år ska alla våra leveranser i Sverige vara fossilfria, så på den nya terminalen blir det fler laddpunkter än på någon annan terminal vi har i Sverige. Vi gör en stor omställning av vår flotta mot eldrift: Vi har redan börjat elektrifiera transporterna i många städer och börjat testa att ställa om vår linjetrafik tillsammans med Einride. Vi rustar för att ta i bruk långt många fler elbilar än vad vi har idag.
Att bygga ut terminalnätverket samtidigt som transporterna ska ställas om till fossilfritt är ett omfattande arbete, som Hanna Jonasson basar över som operativ chef.
– Elektrifieringen är komplicerad, dels att få till all laddinfrastruktur som behövs och dels att lägga om rutter och få in nya parametrar som passar för eldrift. Och terminalen i Stigamo är bara ett steg i arbetet med att bygga ut vårt nätverket för ökade volymer. Det är en stor förändringsresa, men samtidigt väldigt kul. Jag har nog världens roligaste jobb, konstaterar hon.
Av Hilda Hultén