Dino Todorovic, en av Vemblas tre grundare, är på gång med en ny startup inom logistik. Nu har fokus flyttats ett steg uppströms i logistikkedjan: från last mile till lokala gemensamma e-handelslager. ”Vår målgrupp är e-handlare utan fysiska butiker som ändå vill kunna erbjuda snabba och hållbara leveranser”.
Dino Todorovic startade last mile-aktören Vembla tillsammans med Sunil Dutt och Sebastian Malmberg 2019, men är sedan 1,5 år tillbaka inte involverad i verksmaheten, annat än aktier kvar i bolaget. Vemblas affärsidé är att likt Foodora, Bolt, Kavall m fl, leverera varor från egna darkstores under 60 minuter.
– Jag har följt den här marknaden och noterat vilka behov som inte uppfylls. Pandemin är en sak som såklart förändrade konsumentbeteendet, men även trots den har konsumenternas förväntningar förändrats drastiskt. Bekväma och snabba leveranser har blivit väldigt populärt, och något som många e-handlare vill kunna erbjuda sina kunder.
“Ingen marknadsplats”
Aktörer som Intersport eller Kronans Apotek, har krokat arm med Foodora för att kunna erbjuda snabba leveranser från de egna butikerna, och många fler säljer sina varor genom snabbleverantörernas marknadsplatser. Men för e-handlare som saknar centrala butiker eller lager, saknas möjlighet att erbjuda budbolagen som leveransalternativ, menar Dino Todorovic – och det är där Brizo kommer in.
– Om du vill leverera hem idag kan du göra det från tre punkter: ett centrallager, butik eller darkstores. Från centrallagret är problemet att distansen är lång, och det blir svårt att leverera snabbt och hållbart. Många e-handlare har inte har butiker och kan inte använda det alternativet. Vi erbjuder e-handlare darkstores, med den stora skillnaden att vi inte är någon marknadsplats som Foodora eller Volt, utan en TPL-aktör, säger Dino Todorovic.
Brizo kommer alltså inte att vare sig sälja eller leverera e-handlarnas varor, utan enbart agera TPL-aktör och erbjuda ett citynära lager, från vilket e-handlaren snabbt kan leverera sina varor till kund genom olika snabbleveransbolag.
– Vi satsar inte på supersnabba utan lagom snabba leveranser – inte tio minuter men samma dag. Att få varan på några timmar räcker för kunden tror vi, säger Dino Todorovic som är av övertygelsen att lokala darkstores, med ett lager optimerat för efterfrågan, är bättre för miljön än centrallager-modellen.
– Det är mycket bättre att cykla hem varorna än att köra runt med tung trafik i innerstaden, säger han.
Stockholm, Sverige och sedan Europa
Brizo startade i början av året och öppnade sin första ”hubb” i centrala Stockholm i mars.
– Efter detta planerar vi att öppna i flera svenska städer och därefter i Europa, säger Dino Todorovic.
Är det inte tuffa tider för Startups, t ex Vembla har det ju ganska tufft just nu? Förändras strategin i hur man bygger bolag?
– Det är såklart tuffa tider rent makroekonomiskt. Men vi har en tydlig väg till lönsamhet och så kör vi inte last mile vilket är en av de främsta anledningarna till att många bolag i sektorn har det tufft.
Av Klara Eriksson