I en Clas Ohlsons kvartalsrapport skriver företaget att de avslutar e-handelssamarbeten med Mathem och Oda, de har tidigare avbrutit ett samarbete med Amazon. Orsaken är att kedjan vill satsa fullt ut på att växa sin egen e-handel.
Företaget har tidigare samarbetat med e-handelsplattformarna Amazon, Mathem och Oda. Där har ett utvalt utbud funnits tillgängligt för e-handelskunder. Samarbetet med Amazon är avslutat sedan tidigare. Nu väljer man att avsluta samarbetena även med Mathem och Oda. Allt för att satsa på den egna e-handeln.

– Vi ska också växa lönsamt online. I detta arbete är vårt primära fokus att ge de kunder som besöker vår egen e-handel, clasohlson.com, bästa möjliga upplevelse. Därför väljer vi nu, i linje med tidigare beslut om att avsluta samarbetet med Amazon, att avsluta samarbetena med e-handelsplattformarna Mathem och Oda, kommenterar Kristofer Tonström, vd för Clas Ohlson.
Enligt företagets senaste kvartalsrapport har försäljningen totalt ökat med 7 procent, till nästan 2,2 miljarder, jämfört med samma period förra året. Onlineförsäljningen ökade med 9 procent till 253 miljoner kronor.
Samarbetet med Mathem inleddes i samma veva som Clas Ohlson investerade 27 miljoner kronor i företaget under 2020, där Mathems kunder kunnat handla hem en del av även Clas Ohlsons sortiment.