Godis-ehandlaren Coopers Candy har flyttat sin logistik från Kista i Stockholm till godisgrossisten Privab i Nässjö, som anställt tio personer för att hantera Coopers logistik. “Vi har tredubblat vår lageryta och minskar transporterna rejält genom den här flytten”, berättar Coopers Candys vd och grundare Sebastian Pegelow.
Sebastian Pegelow grundade Coopers Candy 2012 i Stockholm som en ren e-handlare för amerikanskt importerat godis. Med tiden har sortimentet dock breddats till godis, snacks, mat och dryck från hela världen. Målet är att bli bäst online på godis, snacks och dryck.
– Vi säljer ju vanlig Marabouchoklad också, men vår grej är att vi har unika produkter som du inte kan köpa någon annanstans. Vi har omkring 9 000 produkter i vårt sortiment, varav vi lagerhåller ungefär hälften idag. Men målet är att ha omkring 10 000 produkter i lager. Som e-handlare måste man ha bredden, det är den man konkurrerar med, säger Sebastian Pegelow.
2018 lanserades Coopers Candy även i Norge, vilket innebar att man även började ta in svenska varor i sortimentet. Under pandemin har försäljningen växt rejält, från omkring 13 miljoner SEK under 2019 till 34 miljoner 2021.
– Vi fick en rejäl skjuts under pandemin, särskilt i Norge tog det rejäl fart. Naturligtvis har det stannat av en del, men vi räknar med att växa 16-17 procent under 2022, jämfört med förra året.
Lagerflytt till Nässjö

Tidigare har Coopers Candy haft lager i Kista utanför Stockholm, där man huserat i en 600 kvm stor lagerlokal med lågt i tak. Men i somras gick flyttlasset till Nässjö, där man har lagt logistiken hos godisgrossisten Privab Nässjö som huserar i ett 15 000 kvm stort lager. Privab är en livsmedelsgrossist inom snacks, godis och dryck, med sex regionala lager runtom i Sverige.
– Privab är en stor leverantör till oss för vårt svenska sortiment, så det blev naturligt att samarbeta närmare. Vi hyr 1 800 kvm av ytan i deras lager, som är separat från Privabs övriga verksamhet. Där har vi egen personal som är anställd av Privab som sköter vår logistik. Fördelen med flytten är att vi får plats att växa, men också att vi får extremt snabba leveranstider för det sortiment vi beställer från Privab: Om vi exempelvis lägger en beställning klockan sex på morgonen så har vi leveransen klockan åtta.
En annan fördel är att transporterna för Coopers inleveranser minskar rejält:
– Innan flytten kunde vi ha 600 pallar om året som kördes med lastbil från Nässjö till Kista. Nu behövs ju inte de transporterna, förklarar Sebastian Pegelow.
Ledtiderna till kund har inte förändrats så mycket av flytten, menar Sebastian Pegelow.
– Nässjö är ju inte så stort, men det ligger ju nära Jönköping som är en stor logistikhubb med dagliga linjer till Norge. Däremot har vi fått senare upphämtningstider på det nya lagret, som gör att vi kan plocka ordrar längre.
Framåt är planen för Coopers Candy att fortsätta växa till nya marknader, men vilka det blir är för tidigt att säga.
– Vi tittar såklart på våra närmaste marknader som Finland och Danmark, men även Nederländerna är en intressant marknad med hög densitet befolkningsmässigt. Sen har ju exempelvis Budbee verksamhet och terminaler där, så vi har bra möjligheter att leverera väldigt snabbt till den marknaden. Men inget är klart än, vi får se hur det blir, säger Sebastian Pegelow.
Utmanande pandemitillväxt för Privab

Privab består av sex svenska livsmedelsgrossister i samverkan, med gemensamt marknadsbolag, där Privab Nässjö är en. Bolaget har 35 anställda med lager och huvudkontor i Nässjö, och säljkontor i Göteborg och Norrköping.
Precis som Coopers Candy har Privab Nässjö slagit omsättningsrekord de senaste åren och förväntas göra det i år igen. Men det har varit slitigt, menar Fredrik Samuelsson, ägare till Privab Nässjö, som lokalt är mer känt som Sam & Son.
– Pandemin har gjort att biosalonger plötsligt stänger ner och öppnar upp. Som leverantör förväntas man omedelbart kunna leverera på samma nivå igen. Det har varit ett par tuffa år arbetsmässigt, men nu har vi satt många av grundbultarna som vi var tvungna att göra för att växa vidare. Jag tror vi kommer ha en kontrollerad tillväxt, men med Sebastian vet man aldrig; om vi har 4 500 produkter nu kommer det nog vara 9 000 hyfsat snart, säger Fredrik Samuelsson i en intervju med NNAB.
Av Hilda Hultén