Volvo och Clas Ohlson i riskfronten – i Kina stiger matpriserna

Coronavirusets framfart i Kina drabbar svenska företag med produktion i Kina, som Volvo och Clas Ohlson, men kan exempelvis även gynna matexportörer – när kineserna nu börjat hamstra mat, det skriver Hufvudstadsbladet.

Nordiska företag som behöver komponenter och medelbilliga vardagsprylar från Kina kommer att vara de första som drabbas ekonomiskt av att landet har virusstängt, det konstaterar forskare som Hufvudstadsbladet talat med.

– Det svåra för sådana som Jula, Clas Ohlson, Kjell & Company, är att inte tappa säsongen. Om du säljer varor som grillar och utemöbler så behöver du veta att produktionsledet kan tillverka dem nu. Annars får du försöka köpa in dem någon annanstans för att matcha vårsäsongen, säger Johan Woxenius, professor i industriell och finansiell ekonomi och logistik vid Göteborgs universitet, till Hufvudstadsbladet.

I själva Kina hotar dessutom en livsmedelskris med en miljard hamstrande kineser, säger Kinakännaren och professorn i nationalekonomi vid Lunds universitet, Sonja Opper.

– Mest oroväckande är att matpriserna i Kina har börjat stiga, i den senaste mätningen med nio procent. Det är den främsta komponenten i den kinesiska inflationen, säger hon till Hufvudstadsbladet.

– Om vi får horder av människor som oroar sig över var de ska få mat för dagen, så har vi ytterligare ett mörkt scenario framför oss.