Coronashopping – från bunkring till normalläge

En färsk rapport från Klarna visar på stora förändringar över tid i hur svenskarna e-handlat under Coronapandemin. Tre tydliga faser syns; bunkring, hemunderhållning och åter till normalläge.

Rapporten “Klarnas e-handelspuls: maj 2020” är baserad på Klarnas betalningslösningsstatistik, som utgör omkring hälften av transaktionerna inom svensk e-handel.

– E-handelsvåren är tydligt uppdelad i tre faser, den första inföll när många hushåll började bunkra mat- och apoteksvaror i början av mars månad. Den andra i mitten av mars, när de flesta svenskar började spendera mer tid hemma och behovet av underhållning och produkter till hemmet ökade som en följd av detta. Och den tredje i slutet av april och starten av maj, när konsumtionsmönstren börjar återgå mer till tillståndet innan coronavirusets utbrott, kommenterar Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Viveka Söderbäck, Foto Klarna


1. Bunkringsfasen (2-15 mars)
Vardagsinköpen av mat- och apoteksvaror ökade mest under tiden strax innan restriktionerna infördes, och många e-handlare upplevde fördröjda leveranstider eftersom det var svårt att hinna med alla ordrar. Samtidigt fortsatte den säsongsstyrda vårhandeln av bildelar och tillbehör som vanligt.

2. Underhållnings- och aktivitetsfasen (16 mars – 12 april)
När många började spendera mer tid i hemmet ökade behovet av underhållning och aktivitet i vardagsrummen runt om i Sverige. Särskilt tydligt var det bland konsumenter under 35 år som kraftigt ökade köpen av underhållning som böcker, film och musik. Mat- och apoteksvaror fortsatte dock vara högst prioriterade bland äldre konsumenter, särskilt bland de som är 76 år eller äldre. Mest populära varukategorier under perioden var Underhållning, Barnprodukter, Hem & trädgård och Erotiska produkter.

3. Anpassningsfasen (13 april – 10 maj)
Närmare slutet av april började varukategorier som tidigare minskat i betydelse för konsumenter under bunkringsfasen få ett uppsving igen. Många svenskar köpte kläder, skor och sportutrustning när konsumtionsmönstret började återgå till det normala igen. Mest populära varukategorier under perioden var Mode, Sport & Fritid, Smycken & accessoarer och Hem & trädgård.

Äldre har växlat upp
Konsumenter som är 56 år eller äldre har ökat sin andel av e-handeln med 10 procent på bara två månader, och är den snabbast växande kundgruppen jämfört med andra åldersgrupper. Ökningen syns framförallt till följd av kraftigt ökade vardagsinköp av mat- och apoteksvaror.

Många äldre som nu upptäcker fördelarna med e-handeln kommer att fortsätta shoppa på nätet

Åldersgruppen står nu för 20,1 procent av den totala e-handeln, mot 18,3 procent i februari 2020. Tidigare har andelen växt betydligt långsammare, i februari 2019 var andelen 17,2 procent och 2018 var samma siffra 16,6 procent. Corona-effekten motsvarar alltså närmare två års normal utveckling.

– Coronaviruset accelererade trenden med att äldre tar en större andel av nätköpen. Många äldre som nu upptäcker fördelarna med e-handeln kommer att fortsätta shoppa på nätet i högre utsträckning i framtiden, spår Viveka Söderbäck.