Förra året gick Svensk Handel och dotterbolaget Svensk Digital Handel samman, vilket har gett D-Congress nya krafter att växa: ”Det blir ett betydligt större format” säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel och ansvarig för e-handelsmässan.
Populära e-handelsmässan D-Congress har arrangerats på Svenska Mässan i Göteborg sedan 2015, sprungen ur Distanshandelsdagen i Borås som arrangerats sedan 1978. I år hålls eventet för första gången fullt ut i Svensk Handels regi, men vid rodret hittas dock som vanligt Per Ljungberg, numera Chief Innovation Officer på Svensk Handel.
– Förra året testade vi med ett kort scenprogram dagen före D-Congress med ett välkomstmingel, det utökar vi år så det blir nästan ett tvådagarsprogram. Biljetterna rinner iväg och jag räknar med att det blir fullbokat igen, säger en uppsluppen Per Ljungberg.
Dag ett hålls programmet i Kongresshallen, där det bland annat bjuds på panelsamtal med Susanne Holmström, Netonnet, Bank Bergström, Nordic Nest och Madelene Törnblom på Maya Delorez. Dag två blir det program på hela sju scener: nyheter för i år blir en ny podd-scen och en återkommande B2B-scen. Jason Diakité (Timbuktu) talar om inkludering och avslutar programmet med en av sina hits. Familjen underhåller på kvällens branschmiddag, då också vinnaren av året D-Awards utses.
– Om vi ser på temat logistik så bjuder Postnord in Sellpys Nordenchef Alma Riihelä och Erik Sandberg pratar om innovation inom supply chain och som gjort en studie tillsammans med H&M. Seminariet om ”Kundupplevelsen i e-handelsleveransen” om vem som äger kunden efter checkout blir också spännande.
2022 års tema för D-Congress var ”E-commerce as entertainment”, men sedan dess har mycket hänt: krigsutbrott i Europa, skenande inflation och allmän ekonomisk nedgång. I år är temat ”Profitable Creativity” och handlar om att hitta affärsmodeller som passar en ny ekonomisk verklighet.
– På svenska blir det ”kreativitet för ökad lönsamhet” då tidigare sanningar inte längre gäller. Nu måste du som e-handlare vara där kunden är för att säkra ditt varumärke, vara relevant och kreativ i att skapa din affärsstrategi och hitta din nya affärsmodell om du tidigare främst fokuserat på tillväxt. Vi kommer behandla alla aspekter av det läge som nu råder, ett seminarium handlar t ex om att leda under en lågkonjunktur.
Av Klara Eriksson