Power gör återtåg i Sverige – köper Mediamarkts butiker

Norskägda elektronikkedjan Power lämnade den svenska marknaden 2012 när man lade ned förlusttyngda Expert. Nu gör bolaget återtåg på den svenska marknaden och tar över Mediamarkts 29 varuhus i landet. Ifall även logistiken ska flytta till Powers nordiska centrallager i Vaggeryd är ännu oklart.

Powers nordiska centrallager i Vaggeryd. Foto Klara Eriksson

Efter flera förlustår kastade den norskägda hemelektronikkedjan Power in handduken i Sverige 2012, och lade ned verksamheten som då hade ett 70-tal butiker i Sverige. Sedan dess har Power haft butikskedjor i Norge, Finland och Danmark, som försörjts från det nordiska centrallagret hos Prologis i Vaggeryd, som först etablerades 2011 och under 2021 byggdes ut med 28 000 kvm till totalt 91 000 kvm.

Nu gör bolaget en nysatsning på den svenska marknaden, och har ingått avtal om att förvärva konkurrenten Mediamarkts 29 varuhus i landet, som nu ska brandas om till Power-varuhus. Genom affären blir den tyska elektronikjätten minoritetsägare i Power Sverige, med en ägarandel på 20 procent.

– Detta är ett viktigt och riktigt grepp för både Power och Mediamarkt Sverige. Vi kompletterar varandra på flera områden och bägge parter har kompetens och marknadsinsikter som kan bidra till att öka värdeskapandet i verksamheten på både kort och lång sikt. Vi tycker att det här är en väldigt bra lösning både för våra företag, leverantörer, medarbetare och kunder, kommenterar Powers koncernchef Ronny Blomseth.

Oklart kring logistiken

Köpet innefattar Mediamarkts svenska varuhus, kontorslokaler, och distributionssystem, och affären väntas genomföras under sommaren 2023. Mediamarkt har idag idag en TPL-lösning hos DB Schenker i Arlandastad för sin e-handel och butiksdistribution i Sverige, en lösning man haft sedan 2019. Om Mediamarkts logistik ska införlivas i Powers centrallager i Vaggeryd är inte klart än.

– Vi kommer att ta över först i sommar och just nu är det här helt färskt. Fokuset nu är att lära känna den svenska verksamheten och vi hoppas kunna berätta mer om planerna under våren. Det råder ingen tvekan om att aktiviteten på vårt huvudlager kommer att ta fart, men hur den svenska verksamheten kommer att se ut i detalj vet vi inte ännu, säger Powers kommunikationschef Monica Fasting till Dagens Logistik.

Konsernsjef Ronny Blomseth i POWER mener overtagelsen av MediaMarkts varehus i Sverige vil komme både selskapene og kundene til gode. Foto: Tarjei Krogh
Ronny Blomseth. Foto: Tarjei Krogh

Fullföljer Sverige-strategin

Power har de senaste fem åren haft e-handelsförsäljning på den svenska marknaden. Affären med Mediamarkt innebär att bolaget fullföljer sin uppsatta omnikanal-strategi i Sverige.

– Power har hela tiden haft en tydlig ambition att gå in på den svenska marknaden. Fusionen med Mediamarkts svenska verksamhet är pusselbiten som fattats för att ge oss den närvaro vi siktat mot. Vi säkrar därmed varuhus med den storlek och placering som vi önskat oss, tillsammans med mycket kompetenta medarbetare vilket är nyckeln till att lyckas, kommenterar, Ronny Blomseth.

Mediamarkt har 1 300 anställda i Sverige och omsatte 5,3 miljarder SEK under 2022, men bolaget har gått med konstant förlust sedan starten i Sverige 2006.

– Nu öppnar vi för ett nytt kapitel, och vi är glada för att vi funnit en lösning med Power som vi tror kommer att bidra till tillväxt och lönsamhet för Mediamarkt Sveriges anställda och för våra kunder. Företagen delar ambitionen att erbjuda en attraktiv köpupplevelse över alla kanaler och vi glädjer oss över att följa med på resan vidare, kommenterar Karsten Wildberger, koncernchef för MediaMarktSaturn och dess ägarbolag Ceconomy.

Power kommer efter uppköpet att ha 269 varuhus i Sverige, Norge Finland och Danmark. Detta kan jämföras med den norskägda huvudkonkurrenten Elgiganten (Elkjop) som har 427 butiker i Norden, varav 170 i Sverige och som omsatte 48,7 miljarder NOK under räkenskapsåret 2021/2022, och som har en marknadsandel på 27 procent.

Power, som idag har 4 700 anställda och 240 butiker i Norden, har de senaste åren gjort rekordresultat och haft snabb tillväxt, något man nu hoppas kunna upprepa i Sverige.

– Vi har bevisat att vi kan utmana elektronikmarknaden flera gånger tidigare, och med vår affärsmodell och omnikanalstrategi i botten är vi trygga med att vi ska kunna återskapa framgången och lönsamheten från resten av Norden på den svenska marknaden, avslutar Powers koncernchef Ronny Blomseth.

Av Hilda Hultén