Dagens Logistik tar initiativ till ett nytt, kvinnligt logistiknätverk, där kvinnor från hela logistikbranschen har möjlighet att nätverka och utbyta erfarenheter med varandra. Kick-off för nätverket blir ett AW-mingel i Göteborg den 23 oktober, dagen före Logistik & Transport drar igång.
Efter flera återkommande förfrågningar och önskemål från andra kvinnor i branschen tar Dagens Logistik nu initiativet till att starta ett nytt, nationellt nätverk för kvinnor i logistikbranschen.
– Logistikbranschen är en mansdominerad bransch, men det finns ändå oerhört många kompetenta och inspirerande kvinnor i olika positioner, och flera av dem har visat ett stort intresse för att kunna träffa varandra, utbyta erfarenheter och tips och nätverka över företags- och branschgränser. Därför tar vi nu initiativet till ett kvinnligt logistiknätverk, säger Klara Eriksson på Dagens Logistik.
Nätverket är tänkt att bli en plattform som samlar kvinnor från olika delar av logistikbranschen, inom allt från transport, SCM och lager/logistikfastigheter till olika konsult- och expertroller. Idéen är att erbjuda stöd, utbildning och mentorskap och främja professionell utveckling och att skapa en arena för att diskutera frågor om hur man når en inkluderande och jämställd arbetsmiljö. Det är även ett kompetensnätverk för att dela erfarenheter och diskutera aktuella frågor och utmaningar inom logistikbranschen.
– Vi verkar inom inom olika delar av logistiken och det finns en stor nytta i att ta del av olika perspektiv och idéer, dels för att hitta innovativa lösningar och förbättra sina arbetsmetoder, men också för att främja kvinnligt ledarskap och lyfta fördelarna med mångfald, jämställdhet och inkludering i en annars ganska mansdominerad bransch, säger Hilda Hultén, på Dagens Logistik.
Bossa logistiknätverk
Arbetsnamnet på det nya nätverket är “Bossa” – men liksom innehållet för nätverket är det inte satt, utan uppe för diskussion på den första nätverksträffen, som planeras till den 23 oktober i Göteborg.
– Vi har haft flera namn uppe på förslag men Bossa var det som fastnade. Det är ett lite kaxigt namn kanske, men samtidigt lite vad det hela handlar om – att utveckla sin kompetens som yrkesperson och att våga stå för att man är en ledare. Sen är det lite ironiskt menat, det är ju sällan som tydliga, starka manliga ledare kallas för “bossiga”, säger Hilda Hultén.
Möjlighet att sponsra
Exakt hur nätverket ska fungera är fortfarande en öppen fråga, det avgörs dels av medlemmarnas önskemål och av engagemanget från branschen; t ex i form av initiativ till nätverksträffar och sponsorskap från företag.
– Vi kommer att behöva finansiera arbetet med nätverket, det kan bli fråga om en medlemsavgift, eller en kostnad för att delta i event och träffar. Men vi är tror att framåtblickande företag som jobbar för att få in mer kvinnor i branschen kanske kan tänka sig att sponsra en nätverksträff, säger Klara Eriksson.
Uppstarten för nätverket blir ett AW/mingel med dryck och tilltugg den 23 oktober klockan 17.00–19.00 på Svenska Mässan i Göteborg, som en “förfest” inför branschmässan Logistik&Transport den 24-25 oktober.
– Mässan samlar många från branschen så vi tyckte att det var ett perfekt tillfälle att starta upp Bossa-nätverket. Vi har flera intressanta kvinnliga talare på konferensen som Dagens Logistik är med och arrangerar på mässan, och de får såklart en inbjudan även till nätverksträffen.
Är du och/eller en kollega intresserad av att vara med i nätverket, vill du komma på minglet den 23 oktober, har du frågor eller input, eller vill ditt företag vara med och sponsra Bossa?
Identifierar du dig som “kvinna i logistikbranschen” och vill gå med i Bossa, eller komma på AW/minglet i Göteborg den 23 oktober – Anmäl dig här!
Vill ditt företag bli Bossa-sponsor eller har frågor eller input till nätverket, kontakta oss på bossa@dagenslogistik.se