Reservdelslogistikern Danx byter till större terminal i Kungens Kurva. Därigenom ökar man kapaciteten och minskar godshanteringstid samt utsläpp från transporterna, då man vid den nya terminalen kan ladda elfordon.
Danx specialitet är att leverera reservdelar snabbt till olika industrier. Nu har det danska företaget beslutat att uppgradera sin terminal i Stockholmsregionen, till en större sådan, nyrenoverad med laddmöjligheter i Kungens Kurva.
Därigenom minskar man godshanteringstiderna, ökar volymen av gods som hanteras och uppfylla kraven i sin hållbarhetspolicy.
– Efter en period av stark marknadstillväxt investerar Danx nu i vår nätverksinfrastruktur över hela Sverige för att framtidssäkra vår verksamhet och ytterligare minska leveranstiderna, kommenterar Martin Grauers, vd för Danx i Sverige.
Utrustad med laddare för elektriska leveransfordon, inklusive tunga lastbilar, och ansluten till ett fjärrvärmenät som levererar ren värme, kommer den nya distributionshubben att bidra till att minska företagens koldioxidavtryck och matcha dess ESG-ambitioner (miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning).
– Vårt nya nav i Kungens Kurva kommer att säkerställa att Danx inte bara kan hantera ett större antal tidskritiska leveranser i ännu snabbare hastighet, utan att vi gör det på ett mer hållbart sätt, fortsätter han.
Danx har även investerat nya Duo-trailers och ställer om till biobränslen och elfordon.
Anläggningen är 60 procent större än den nuvarande, med åtta lastportar för tunga lastbilar och tio för mindre lastbilar – dubbelt så många som på den nuvarande anläggningen.