Fyra finalister tävlar om utmärkelsen Årets logistiketablering 2024: Elgigantens “kökslager” i Torsvik, Lindex nya omnilager i Alingsås, Jula Logistics nya jätteterminal i Falköping och Nedermans nya logistik- och produktionsenhet i Helsingborg. Vinnaren avslöjas på Logistik & Transport i Göteborg den 15 november.
Utmärkelsen Årets Logistiketablering har delats ut av tidningen Intelligent Logistik årligen sedan 2017. När branschtidningen nu upphör efter 20 år, har Dagens Logistik valt att låta “Årets Logistiketablering” leva kvar:
– Priset har blivit ett uppskattat inslag i branschen, inte minst för att uppmärksamma allt hårt arbete som läggs ned för att skapa framtidens logistiklösningar, och för att prisa de som är bäst i klassen när det kommer till logistik. Vi tyckte det var synd om det försvann, säger Hilda Hultén, tidigare chefredaktör för Intelligent Logistik och initiativtagare till priset.
Lagerforskare förstärker juryn

I juryn sitter förutom Hilda Hultén på Dagens Logistik, precis som tidigare år de tre logistikfastighetsexperterna Linda Persson, CBRE, David Almqvist, Croisette och Tobias Jonasson, Insitepart. I år förstärks juryn också med forskaren Joakim Kembro, lektor och docent vid Lunds universitet, som ägnat sin forskarkarriär åt att studera lager och handelslogistik, och de senaste åren främst fokuserat på lagerautomation.
– Det är kul att få vara med i juryn för ett så uppmärksammat pris, det här är människor och aktörer som alltför sällan får uppmärksamhet för sin yrkesgärning, säger Joakim Kembro.
Efterfrågar mer arbetsmiljöfokus
Kriterierna för priset är samma som tidigare år, och rör faktorer som arbetsmiljö, problemlösning, hållbarhet och nytänkande. I år tar juryn även med ekonomisk hållbarhet som den del i bedömningen, och lägger ett extra fokus på ambitionerna kring arbetsmiljön på lagergolvet.
– Mycket fokus när det gäller arbetsmiljö i lager har senaste åren varit på den omgivande miljön, så som interiör, träningsmöjligheter, och sociala event. Det har även, i linje med gällande regelverk, satsats på ergonomiska aspekter och den fysiska arbetsmiljön för lagerarbetare. Men det finns en problematik i högautomatiserade lager, där arbetsuppgifterna kan bli enformiga och arbetaren känner sig isolerad och saknar kontroll och översikt. Dessa problem har funnits och diskuterats i decennier inom högautomatiserad produktion och kan vara svåra att mäta och åtgärda. Där hoppas jag få se ännu mer utveckling och fokus i framtidens lager, säger Joakim Kembro.
Inte alla kvalar in
Finalisterna till priset väljs ut bland de större logistiketableringar (över 10 000 kvm) där byggena har uppgetts ska slutföras under det innevarande året. 2024 blir ett historiskt rekordår för logistikbyggen i Sverige, med 36 byggen på drygt 1,3 miljoner kvm som ska färdigställas under året, enligt Dagens Logistiks byggstatistik.
– Eftersom ett av kriterierna handlar om att etableringen ska lösa ett problem eller effektivisera logistiken för brukaren, så är det många av årets byggen som inte kvalar in som möjliga finalister – eftersom de byggts på spekulation, det vill säga utan hyresgäst. Detta gäller även för vissa av TPL-bolagens etableringar, där många ytor byggts på spekulation, konstaterar Hilda Hultén.
Fyra finalister
Bland de projekt som “kvalar in” har juryn valt ut fyra finalister: Elgigantens drygt 90 000 kvm stora “kökslager” i Torsvik, som Catena byggt, och en av Europas största logistikbyggnader i trä. Modekedjan Lindex miljardinvestering i ett 48 000 kvm stort, högautomatiserat omnilager i Alingsås byggt av Infrahubs, som ska ersätta Lindex butikslager i Partille och e-handelslagret i Borås. Den tredje finalisten är Jula Logistics storsatsning på en 87 000 kvm stor terminal på Marjarp i Falköping, med tågspår som löper rakt in i terminalen och med XR Logistics som första hyresgäst och terminaloperatör. Fjärde finalisten hittar vi i det heta logistiklägen Helsingborg, där Logistikfastighetsaktören Wihlborgs byggt en ny anläggning för produktion, innovation och logistik på 25 000 kvm åt miljöteknikföretaget Nederman.
– Vi har fyra starka finalister i år, som tillsammans speglar utvecklingen i branschen: Det är mycket fokus på hållbarhet, regional produktion, innovation och arbetsmiljö i projekten. Dessutom är ett par av årets fastigheter riktigt snygga. Det kommer som vanligt att bli svårt att välja en vinnare, och vi ser fram emot att hylla samtliga finalister på scen i november, avslutar Hilda Hultén.
Av Redaktionen
Under de kommande dagarna kommer vi att presentera finalisterna genom fyra artiklar:
Torsdag 31/10: ÅLE Finalist 1: Elgiganten flyttar hem kökslogistiken
Fredag 1/11: ÅLE Finalist 2: Lindex framtidssäkrar logistiken i Alingsås
Måndag 4/11: ÅLE Finalist 3: Jula skapar innovativ terminal för gröna transporter
Tisdag 5/11: ÅLE Finalist 4: Nederman bygger för innovation och framtidens produktion