Dagens Logistik delar 2024 ut priset Årets Logistiketablering. Näst ut att presenteras av finalisterna är Jula Logistics och deras nya, innovativa logistikterminal i Falköping, som skapar förutsättningar för svensk basindustri att effektivt ställa om till fossilfria transporter. Vem som vinner priset avslöjas på Logistik & Transport den 15 november.
Jula Logistics arbete med att utveckla Falköping till en intermodal hubb och en torrhamn för företagen i regionen har pågått i flera år. Den första tågpendeln mellan Göteborgs hamn och Falköping startades 2014 och idag är det ett 70-tal aktörer som driver stora godsvolymer via anläggningen på Marjarp, som fungerar som en förlängning av Göteborgs hamn.
– Vi började i liten skala med en tågpendel Julas räkning: 2014 hanterades 4 500 TEU tåggods här. För fem år sedan inledde vi en storsatsning på att expandera torrhamnstjänsten till fler än Jula, och nu har volymerna växt till 80 000 TEU, berättar Lennart Karlsson, vd på Jula Logistics, som bildades 2018 då Jula valde att köpa loss terminalen från Falköpings kommun och satsa på torrhamnen i ett eget bolag.
Från endast import till godsbalans
Initialt hanterade torrhamnen enbart Julas importvolymer, men successivt har Jula Logistics strävat efter att balansera och matcha de volymerna genom att skapa bra förutsättningar även för export.
– Nu har vi nått en bra balans, nästa år räknar vi till och med att exporten blir större än importen.
Den nya terminalen invigdes officiellt i september och har totalt 87 000 kvm lageryta. Fastigheten ägs av Jula Logistics, som även äger Julas centrallager i Skara. Den har utvecklats av Jula Logistics och Skeppsviken gemensamt, och ska Green Building-certifieras och förses med en 8 megawatts solcellsanläggning.
– Vi ägs av Jula Holding och Jula är vår största och viktigaste kund. Men den nya terminalen handlar inte om Julas logistik, utan om att vi såg ett stort behov av gröna transportlösningar från svensk industri och en möjlighet att skapa en ny produkt i form av en intermodal terminal med spåranslutning och tjänster som lagring, tullhantering och stuffning, förklarar Lennart Karlsson.
Skapar smidig hantering
På området har man även byggt en 10 000 kvm stor omlastningsplats med skärmtak som täcker 500 meter av tågspåret och en plåthall på 12 000 kvm.
– Det kan låta simpelt, men utformningen är noga uttänkt: Att vi inte byggde en längre perrong under tak beror t ex på att mycket av det godset som hanteras här är tungt, och tågen som körs med dessa varor är ändå nästan aldrig är längre än 500 meter.
Även lastning och lossning blir effektiva i anläggningen, särskilt för kunder med gods i bägge riktningar.
– SCA-tåget kommer exempelvis hit med pappersprodukter för lagring och export, och de tomma vagnarna lastas med returpapper tillbaka till SCAs fabrik. Färdigvarorna lastas in på terminalen samtidigt som vagnarna fylls med returvolymer från andra sidan, utan att tåget behöver köra en meter. Det blir otroligt smidigt, konstaterar han.
Redan fylld med kundvolymer
Terminalbygget har kostat omkring en halv miljard kronor. När den öppnade i juni var nästan 90 procent av lagerytorna i anläggningen redan fyllda.
– Vi hade inte ett enda påskrivet kontrakt för det här när vi drog igång, men efterfrågan som vi förutsåg fanns och nu har vi så mycket av anläggningen fylld som vi önskar, konstaterar Lennart Karlsson.
Vi såg ett behov av gröna transportlösningar från svensk basindustri, och har byggt en anläggning som skapar otroligt effektiv logistik för det.
Hyresgästen XR Logistics kommer att drifta terminalen, som sysselsätter omkring 40 personer. XR flyttar sin terminalverksamhet från Skövde hit, och bland kunderna finns främst svenska exportföretag inom papper, trä, stål och fordonskomponenter; bland annat SCA, Lantmännen och AC Floby.
Terminalen är en del av Europapendeln till och från Duisburg i Tyskland, via Göteborgs hamn. Jula Logistics är också delägare i åkeriet Ecolink, som kör regional distribution med hjälp av två eldrivna fordon från Scania, som snart ska kompletteras med ytterligare ett 20-tal elfordon, som är beställda. Jula Logistics har också varit med och utvecklat den extra långa ellastbil (32 meter) som Scania nu börjat serietillverka.
– Satsningen ger ringar på vattnet och föder nya aktörer och uppdrag. Det är mycket tåg in och lastbil ut och målet är att göra hela flödet fossilfritt: Dels via tågpendlarna men också genom att bygga upp laddinfrastruktur och en eldriven flotta för det regionala transportbehovet.
Av Hilda Hultén
Läs mer om priset och övriga finalister här