Finalist 2: Lindex framtidssäkrar logistiken i Alingsås

Dagens Logistik delar 2024 ut priset Årets Logistiketablering. Vinnaren avslöjas på Logistik & Transport den 15 november. Näst ut bland de fyra finalisterna är Lindex, som samlat logistiken i ett nytt högautomatiserat omnilager i Alingsås. 

Lindex, som miljardinvesterat i ett nytt, högautomatiserat lager i hemstaden Alingsås, är den andra finalisten till priset Årets Logistiketablering 2024. Det 48 000 kvm stora lagret ska ersätta Lindex befintliga butikslager i Partille och e-handelslagret i Borås, serva Lindex samtliga marknader och försäljningskanaler, och sysselsätta uppåt 200 personer. 

Johan Engen i Lindex nya lager precis innan nyckelöverlämningen i våras.

– Det här är Lindex största investering historiskt sett och ett viktigt steg för att framtidssäkra vår logistik, säger Lindex logistikchef Johan Engen, som rekryterades till Lindex 2019 för att basa över modekedjans logistikomställning.

Det nya lagret innebär en fyrdubbling av kapaciteten för Lindex e-handel, som idag ligger på knappt 20 procent av totalvolymen. Men lagret är utformat för fullt flexibel omnihandel.

– Vi ska i princip kunna köra 100 procent butiksvolymer eller 100 procent e-handel och allt däremellan i den här lösningen, med lika hög effektivitet, förklarar Johan Engen.

Automatiserad modelogistik

Det nya lagret är högautomatiserat: Majoriteten av Lindex inbound-flöde konsolideras av logistikpartern DHL vid hubbar runtom i världen, och levereras i fulla containers med både butiksanpassade kartonger med blandade artiklar och i e-handelsanpassade “SKU-rena” lådor till lagret i Alingsås. Från inlastningen transporterar bansystemen kartongerna antingen till dekantering för inlagring i mini-loaden eller buffertlagret, eller direkt för cross docking till butik eller återförsäljar-plattformar som exempelvis Zalando eller Boozt. Butiksplocket sker i en miniload-kranlösning i ena änden av lagret, med pick-towers i tre våningar, där totes (plastlådor) cirkulerar både till butik med leveranser, inlagring i pallagret och volymer till e-handeln.

Lindex lagermedarbetare har varit med och utformat arbetsstationerna vid ”pouch-sortern”.

E-handelssorteringen sker i en pouch sorter-anläggning i andra änden av lokalen: där sorteringen sker i tre våningar med totalt 60 manuella packstationer. Till packstationerna kommer ordrarna färdigsorterade med en artikel i varje “pouch”, och initialt ligger kapaciteten på runt 13 000 plockade och packade plagg per produktionstimme.

E-handelsordrarna packas i kartong eller påse, och skickas till rätt destination via en cross belt sorter på entresolplanet, och sex plockrobotar sköter palletteringen av utleveranser samt till buffertlagert.  Automationslösningen kommer från Dematic, som även levererat mjukvaran med WMS och WCS.

– Det kommer säkert att bli ännu mer automation framåt, t ex i dekanteringen och e-handelsplocket. Men det får ske stegvis när vi ser hur behoven ser ut samt framförallt hur robotics-tekniken utvecklas framöver.

Flyttar hem

Lindex grundades 1954 som en underklädesbutik i just Alingsås, och är idag ett internationellt modeföretag med 4 000 anställda och cirka 440 butiker på 18 marknader. Det nya centrallagret ligger på en 140 000 kvm stor tomt i Bälinge utanför Alingsås. Att tomten hade expansionsmöjligheter var viktig för lokaliseringen.

Personalytorna har utformats för att skapa bra flöden och har designats i Lindex färgpalett.

– Det geografiska läget var också viktigt, utifrån transportoptimering och dess miljöpåverkan,  närheten till E20 och järnvägen som kan ge möjlighet till intermodal logistik i framtiden. Även närheten till våra befintliga lager var viktig, vi vill ju att vår personal följer med i flytten.

Arbetsmiljö och ergonomi har varit centralt i utformningen och medarbetarna har involverats bland annat i utformningen av arbetsstationer och i designen av en ny plockvagn för verksamheten.

– De som vet bäst vad som fungerar är våra medarbetare. För plockvagnen har medarbetarna kommit med förbättringsförslag utifrån prototyper i flera omgångar, där slutresultatet bland annat blev en 15 kg lättare vagn i smartare design än den vi använder på DC Partille.

Infrahubs och Hedin byggare

Fastigheten har utvecklats av Infrahubs med Hedin Construction som totalentreprenör. Lagret förses bland annat med en solcellsanläggning och målet är att nå miljöcertifieringen Breeams nivå Very Good för fastigheten.

– Jag är väldigt stolt över att Infrahubs för tredje året i rad nominerats till Årets Logistiketablering, det är ett kvitto på att vi gör någonting rätt när vi utvecklar logistikfastigheter tillsammans med våra kunder,  säger Infrahubs medgrundare Andreas Ekberg.

Text och foto Hilda Hultén