DB Cargo lanserar nytt transportupplägg Kina-Sverige

DB Cargo Full Load Solutions lanserar ett nytt koncept för transporter som går från dörr till dörr mellan Kina och Sverige som kombinerar sjö- och tågfrakt – utan att passera Ryssland.

Redan på tidigt 2000-tal började Full Load Solutions, då i DB Schenkers regi, bedriva godstransporter på järnväg mellan Kina och Sverige. På senare tid har man sett ett behov av att utveckla produkten ytterligare för att kunna tillgodose fler företags krav och önskemål. Däribland finns krav om att transporter ska undvika att passera genom Ryssland.

Efter en intensiv utvecklingsprocess har ett upplägg tagits fram där godset, istället för att gå med tåg genom Ryssland, transporteras med båt mellan Kina och södra Europa. På den primära delen av sträckan går godset med båt och för att kunna reducera ledtiden har DB Cargo Full Load Solutions valt att samarbeta med ett mindre rederi som har direktlinje mellan Kina och södra Europa.

För resterande del av transportsträckan, över kontinenten och till och från Sverige, används intermodala tåg i så stor utsträckning som möjligt. Godset transporteras då i egenägda intermodala trailers eller i container hela vägen. Detta medför att kapacitet i större utsträckning kan garanteras samt att transporten totalt sett genererar ett avsevärt lägre koldioxidutsläpp än om godset skulle fraktas med lastbil.

– Sea/Rail ska vara lätt att förstå och enkelt för kunden att boka. Vi har ett helhetsgrepp om transporten och man har personlig kontakt med vår personal. Vi ser redan nu stor kundnöjdhet bland de kunder som varit med sen start, kommenterar Sven Reissig, Head of Operations Eurasia, Road & Intermodal på DB Cargo Full Load Solutions Sweden.