DHL har traditionellt varit stora inom ombudsleveranser, men var även tidiga med paketskåp. Nu storsatsar aktören inom hemleveranser – med målet att täcka en klar majoritet av Sveriges e-handelskonsumenter.
DHLs hemleveranserbjudande lanserades i fjol, och nu når man ca 4,2 miljoner svenska konsumenter. Målet är dock att utöka detta stort under 2022.
– Vårt mål är att under 2022 nå en klar majoritet av Sveriges e-handelskonsumenter. För oss på DHL är det alltid ett kriterie att kunna erbjuda täckning över hela Sverige, vi är inte där riktigt än, men snart, säger Lina Karlsson, produktchef på DHL E-commerce Solutions, i ett pressmeddelande.
Med fler än 1800 ombud och paketboxar har DHL under mer än ett decennium varit en av de största aktörerna på den svenska lastmile-marknaden. Allt fler svenska last mile-aktörer går dock mot att erbjuda hela spektrat av leveranssätt: hem, till box och till ombud, och så även DHL.
– Att möta konsumenter på deras villkor har med en allt mer expansiv e-handel blivit en resa som i mångt och mycket handlar om att erbjuda leveransflexibilitet, fortsätter Lina Karlsson.
De nya hemleveranserna och erbjudandet till e-handlare har i en utvecklingsfas präglats av ett tänk på alla de olika sätt en hemleverans kan ske:
– När vi utvecklat har vi helt öppnat våra gränssnitt mot olika partners för att kunna bli mer flexibla i våra leveransalternativ. I detta fall innebär det att vi – via olika samarbetspartners – med ett systemstöd för flertal olika varianter av smarta lås kan leverera såväl inne i hallen som i brevlåda eller i ett garage, fortsätter Lina Karlsson.