Konsumenter som väljer leverans med DHL kan nu returnera sina varor via paketskåp. Tjänsten är ett samarbete med Iboxen och ökar antalet returställen med fler än 1 100 paketskåp.
Paketskåp ökar som leveransalternativ, där allt fler skåp ställs ut av aktörer som Instabox, Postnord och transportörsneutrala Iboxen. Skåpen är placerade nära där konsumenterna bor, är tillgängliga dygnet runt och man slipper köa. För att möta den växande efterfrågan på olika leveranslösningar, utökade DHL i april 2024 sitt e-handelserbjudande med paketskåp.
Nu kan konsumenter i Sverige även returnera sina DHL Freight-paket via paketskåp. Lösningen kompletterar befintlig returservice via de cirka 1 900 ombuden i DHL:s rikstäckande nätverk, och stärker bolagets erbjudande inom e-handel.
– Returer är en viktig fråga för såväl konsumenter som e-handlare och en nyckelaspekt för hållbar e-handel. Vår returlösning via paketskåp ökar flexibilitet och tillgänglighet för konsumenterna, samtidigt som den möjliggör minskad trafik- och miljöpåverkan genom färre resor, kommenterar Johan Widman, Director Ecommerce DHL Freight Sverige.
De e-handelsföretag som redan har DHL:s returtjänst får automatiskt ett ännu bättre erbjudande till sina kunder, och e-handlaren behöver därmed inte utveckla eller implementera något för att få tillgång till funktionen.
Lanseringen av DHL:s tjänst är bland annat ett resultat av fördjupat samarbete med iBoxen, där kunder till DHL redan idag kan hämta ut sina paket i iBoxens skåp.
– Vårt samarbete utvidgas till att konsumenter som väljer DHL även kan skicka sina returer via iBoxen. En lösning som bidrar till att e-handeln kan fortsätta att växa med konsumenten i fokus, säger Calle Keller, operativ chef på iBoxen.