Nystartade logtechbolaget Droppa ska ta greppet om returproblematiken. Den nya tjänsten innebär att konsumenterna kommer kunna lämna in sina returer i närmaste Pressbyrån eller 7-Eleven, därifrån transporteras de till Droppas returhubb där de återställs till hyllfärdigt skick och sedan tillbaka till handlaren.
– Vi har byggt en returtjänst som gör det smidigare att returnera, är bättre för miljön och mer kostnadseffektivt för handlare – ett cirkulärt returalternativ. Att vi nu slutit avtal med Reitan och tillgängliggör Droppa via deras butiksnätverk är ett stort steg för att möjliggöra en bättre returhantering framåt, kommeneterar Anton Bukowski, grundare och vd på Droppa i ett pressmeddelande.

Droppa har hittills rullat ut sin returtjänst på ett 40-tal Reitanägda butiker i Stockholm och kommer finnas tillgängliga på uppemot 100 ombud redan till sommaren. Målet är att etablera returtjänsten på cirka 400 ombud i Sverige innan året är slut.
– Vi på Reitan Convenience är ständigt på jakt efter nya innovativa tjänster som kan förenkla för våra kunders vardag. Det känns helt rätt att vi med våra 400 butiker är med och bidrar med hubbar för in- och utlämning och därmed minskar transporter i städerna. Vi är väldigt stolta över att vara Droppas första ombud och hoppas att fler e-handlare ansluter inom kort, säger Rasmus Milton, Affärsutvecklare på Reitan Convenience Sverige.
Returhubb i Morgongåva
I dag har Droppa anslutna e-handelskunder såsom de Morgongåva-baserade bolagen Babyland, Widforss och Stor & Liten, vars konsumenter nu kan ‘droppa’ returer. I Morgongåva finns även bolagens första returhubb, dit returerna transporteras fossilfritt. E-handlare betalar för mjukvaran på årsbasis samt en kostnad per frakt via ombudsnätverk och hantering på lagret. Enligt Droppa kan handlare minska sina returkostnader med i snitt 30 procent, minska returärenden med 50 procent samt minska Co2 utsläppen per paket. Vidare stärker Droppa e-handlares varumärke och kundlojalitet.
– En enkel returhantering är viktigt för att bygga långsiktig kundlojalitet i dag. Vårt samarbete med Droppa ger våra kunder ett mer friktionsfritt returalternativ samt att vi har kunnat sänka våra kostnader för returer med 50 procent, kommenterar Theodor Berg, Head of Operations på Widforss.
Droppa har tagit in 15 miljoner SEK från bland annat Laulima, Precis Digital, Curitas Ventures samt ett antal ängelinvesterare. Investeringen kommer framförallt att gå till att bygga ut Droppas nätverk av konsumentombud, satsningar på att stärka försäljningen mot ehandlare samt marknadsexpansion.
– Att få in investerare med stor erfarenhet från ehandelsbranschen är viktigt för vår fortsatta tillväxt. Vårt fokus nu är att skala upp verksamheten i Sverige, utveckla tjänsten och i ett nästa steg expandera till fler nordiska marknader, kommenterar Anton Bukowski.
Så funkar det:
- På varje ombud finns ett tråg med påsar. Konsumenten lägger sin vara i en S-M-L påse beroende på storlek. Butiken scannar kundens QR-kod samt scannar QR-koden på påsen.
- Droppa hämtar upp returer på cykel i city varannan dag, sedan samtransporteras samtliga returer på fossilfritt bränsle till Droppas hubb i Morgongåva.
- De returnerade varorna sorteras och förbereds till hyllfärdigt skick för att sedan samfraktas till respektive e-handlare.