Dubbelspårsprojekt Hässleholm–Lund skyndas på

När en ny tunnel och bro står klar mellan Tyskland och Danmark 2029, den s k Fehmarn Bält-förbindelsen, måste den svenska järnvägsinfrastrukturen ha kapacitet till ökade flöden. Trafikverkets järnvägsprojekt ”Hässleholm-Lund, två nya spår” kommer att delas upp i två etapper för att kunna färdigställa det snabbare.

Sträckan Hässleholm-Lund är en flaskhals i järnvägssystemet i södra Sverige. En utbyggnad brådskar för att kunna möta framtidens transportbehov, inte minst efter att Fehmarn Bältförbindelsen beräknas öppna 2029. För att kunna korta tiderna för planering så mycket som möjligt har Trafikverket för avsikt att driva projektet i två separata järnvägsplaner. Projektet delas i Stångby strax norr om Lund.

Enbart ett alternativ genom Lund

För den södra delen av projektet, som sträcker sig från Stångby genom Lund C till Klostergården i södra Lund, finns redan tillräcklig kunskap för att gå vidare med lokalisering utmed eller nära befintliga spår. Att dela sträckan i två järnvägsplaner innebär att delen genom Lund kan planeras och genomföras flera år tidigare än ursprungstidplanen.

– Kort sagt gör valet att vi snabbare kan börja köra fler tåg genom Lund. Valet handlar också om att den tidigare utredningen på sträckan kom fram till att det bara finns ett realistiskt utbyggnadsalternativ genom Lund. Att då använda den utredningen är ett sätt att hushålla med skattebetalarnas pengar, kommenterar Johan Månsson, en av Trafikverkets projektledare.

Visualisering av den tyska sidan av Fehmarn-Bältförbindelsen i Puttgarten. Källa Femern AS.

Den norra delen av projektet sträcker sig från söder om Hässleholm till Stångby. Här inleds arbetet med järnvägsplanen med en lokaliseringsutredning som därefter leder till ett ställningstagande av ungefärlig sträckning för den kommande järnvägen.

Under året kommer flera beslut tas i projektet. Ett första tidigt samråd planeras att hållas redan till sommaren 2025 för de båda järnvägsplanerna där bland annat nytt utredningsområde föreslås. Syftet med utredningsområdet är att omgivningen ska veta var järnvägen kan komma att placeras.

Bakgrund
Projekt ”Hässleholm-Lund, två nya spår” gavs till Trafikverket i ett regeringsbeslut i oktober 2023. Projektet ska förbättra för arbetspendling och bidra till ökad kapacitet för godstransporter på järnväg. Det handlar om konventionell järnväg med maxhastigheten 250 km/h. Planeringen görs i nära samverkan med kommunerna längs sträckan; Hässleholm, Höör, Eslöv och Lund, samt Region Skåne och Länsstyrelsen.

På sträckan Hässleholm-Lund planerade Trafikverket tidigare för att bygga två spår för höghastighetståg, som en del av projektet Nya stambanor. Projektet lades ned av regeringen i december 2022.