E-barometern 2019: Lugnare tillväxttakt för e-handeln

Tillväxten för e-handeln 2019 landade på 13 procent – inte långt från de 14 procent som Postnord förutspått, men ett trendbrott mot den exponentiellt stigande tillväxt som skett de senaste åren.

Idag presenterades rapporten E-barometern 2019 på Postnords seminarium Postnord Retail Day, och den stora nyheten, även om den var ganska förväntad efter Postnords Q3-rapport 2019, var att e-handelns enorma tillväxtresa saktar in något och landar på 13 procent 2019, och ne omsättning på 87 miljarder SEK.

– Om e-handeln skulle fortsätta att växa exponentiellt så skulle den om 15 år vara 60-70 procent, och det tycker nog ingen låter så troligt, sa Carl-Fredrik Teder, e-handelsanalytiker på Postnord, som presenterade rapporten tillsammans med Arne Andersson.

Rapporten visade att e-handelns genomslag hos konsumenterna fortsätter att öka, och att idag 70 procent av alla 18–69-åringar har handlat genom mobilen den senaste månaden. Åldersgruppen 30-49-åringar är de som handlar mest genom sina mobiltelefoner.

Carl-Fredrik Teder och Arne Andersson. Foto Klara Eriksson

Apoteksbranschen på nätet växte med hela 36 procent 2019 – ett nytt segment som mäts i E-barometern.

En annan nyhet var att hållbarhetsfrågan blir allt viktigare för konsumenterna, den hamnade på andraplats jämfört med femteplats när konsumenterna fick ranka vad de önskade att webbutiker ska jobba med. Dessutom valde störst grupp – 29 procent, det “hållbara leveransalternativet, när Postnord bad konsumenterna välja mellan fyra olika leveransalternativ.

Kundernas val mellan fyra leveransalternativ. Foto Klara Eriksson.

Postnords prognos är att e.handeln lugnar ner sig ytterligare, och landar på en tillväxt på 11 procent 2020.

– I takt med att e-handelssegmenten mognar ser vi såklart en mindre tillväxt, konstaterade Arne Andersson.

Av Klara Eriksson