E-barometern: Julklappsbudgeten ökar 2023

E-handlare tror på en ökad försäljning under årets sista månader, jämfört med förra året, och konsumenterna uppger även de att de planerar att köpa julklappar för mer än 2022. Dock når den konsumtionsökningen inte upp till de prisökningar vi har sett under året. I Postnord rapport E-barometern intervjuas e-handlare om läget: ”Jag tror att det kommer gynna branschen på sikt att vi går igenom det här stålbadet”, säger Cdon och Fyndiqs vd Fredrik Norberg.

E-handelns tillväxt var två procent under tredje kvartalet – en bit under den generella inflationstakten i kvartalet, som låg på drygt sju procent (KPI). Som vanligt gick det bäst för nätapoteken som även detta kvartal ökar med mer än 20 procent. Två andra branscher som visar positiva tal är Kläder & skor samt Hemelektronik som båda ökar med två procent. Även denna mätning visar att byggbranschen har det tuffast.

– Konsumenter letar lågprisalternativ och vi får en förflyttning av den fysiska handeln vilket gynnar Apoteksbranschen extra mycket. Sport & Fritid har påverkats av det varma vädret i september, men blir det kallare tar försäljningen högst troligt fart igen, kommenterar Marie Rudolfsson, affärsområdeschef på Postnord Sverige.

E-handlarnas bild har ljusnat sedan 2022. Källa Postnords E-handelsbarometer.

Shoppar julklapparna nu

Rapporten fokuserar på Black Week och julhandeln. Konsumenterna uppger att allt större del av julklappsinköpen förflyttas till Black Week. enligt undersökningen ligger budgeten i år på 2 470 kronor, 90 kronor mer än förra året. En tredjedel av julklappsinköpen görs under den Black Week. Nästan fyra av tio e-handlare uppger att de märker av en förflyttning.  

Den kategori som är mest populär att e-handla julklappar ifrån är Böcker och media och den kategori som är populäras i julhandeln överlag är kläder och skor. Skönhet och hälsa har fördubblat sin julhandel på nätet sedan 2016.  

I E-barometern mäter Postnord hur e-handlarnas lönsamhet och försäljning påverkas av Black Week. 42 procent uppger att de påverkas positivt gällande ökad försäljning medan något färre, 28 procent, uppger att även lönsamheten påverkas positivt. Det är endast 10 procent av e-handlarna som i år erbjuder större rabatter än i fjol under Black Week.

– Eftersom de flesta varorna är dyrare idag än för ett år sedan kommer vi troligtvis se att kapitalintensiva varor ersätts med andra typer av varor. Konsumenter som är beredda att lägga tid och kraft på att leta efter bra erbjudanden kommer hitta julklappar med liknande värde som tidigare jular, kommenterar Marie Rudolfsson.

I E-barometern beskriver även företagen Cdon, Google Sverige och Ikea Sverige sin vardag och delar av sig av tips kring marknadsplatser, cirkulär handel och hur digitala marknadsföringen kan optimeras inför Black Friday och jul.

– Jag tror att det här kommer att vara en av de viktigaste perioderna för många e-handlare. Att inse vad det är i min affärsmodell och affär som är lönsamt och vad är olönsamt. Att se över på vilket sätt får vi in kunder till vår butik på ett lönsamt sätt. Generellt i branschen har det varit för dåliga insikter och analyser kring detta. Nu är man tvungen att förstå det här. Jag tror att det kommer gynna branschen på sikt att vi går igenom det här stålbadet, säger Fredrik Norberg, vd för Cdon group i en intervju i rapporten.