Svensk Handels E-handelsindikator för oktober visar att e-handelns omsättning i Sverige uppgick till 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent jämfört med samma månad förra året. Samtidigt ökade e-handeln från Kina: 600 000 e-handlade från Kina i oktober.
Trots att snittköpesumman per e-handelskonsument, drygt 1 900 kronor, är oförändrad från förra året, har andelen konsumenter som e-handlar stigit från 67 till 71 procent – vilket driver tillväxten.
– E-handeln i Sverige fortsätter att växa, men konkurrensen hårdnar, särskilt från internationella lågprisaktörer som Temu och Shein. Svenska företag måste möta denna utmaning genom innovation och hållbara lösningar för att vinna och behålla konsumenternas förtroende, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Kina tar andelar
En betydande del av ökningen i e-handel kan kopplas till utländska lågprisaktörer – vilket även senaste Paketindex visar. I oktober handlade nästan 600 000 svenska konsumenter från någon av de kinesiska plattformarna Temu och Shein. Samtliga månader under 2024 har fler e-handlat från utländska företag än föregående år. Totalt har andelen av e-handelskonsumtionen som går till utländska företag stigit från 8 procent i fjol till 12 procent i år. Samtidigt har omsättningen från utländska aktörer ökat med cirka 60 procent.
– För att skapa en rättvis och hållbar marknad måste vi se till att plattformsföretag verkar under samma regler och tillsyn som svenska aktörer. Svensk Handel driver på för att EU:s regelverk säkerställer rättvisa konkurrensvillkor, vilket är helt avgörande för svensk handel, kommenterar Per Ljungberg.
En tuff utmaning och en stor möjlighet
Sverige har en stark tradition som exportnation, och många svenska e-handelsföretag har redan stora framgångar internationellt. Men utmaningarna på hemmaplan är tydliga. Höga kostnader och ojämlika villkor i konkurrensen med utländska aktörer hämmar tillväxtmöjligheterna.
– Svenska företag har en unik möjlighet att stärka sin position globalt, men det kräver fortsatt satsning på innovation, förbättrade villkor för företagande och kundupplevelser i världsklass. Det är så vi når en ledande position i omställningen till en ännu mer hållbar handel, avslutar Per Ljungberg.