Efter att nästan ha fördubblats under pandemin, följt av en kraftig avmattning, börjar e-handeln återigen växa. Den globala e-handelsväxten förväntas uppnå en nio-procentig årlig tillväxttakt till 2027 vilket är mer än dubbelt så mycket som den förväntade tillväxten inom den fysiska detaljhandeln som beräknas ligga på fyra procent. Det visar en ny rapport från Boston Consulting Group (BCG).
Efter en stark ökning av e-handel under pandemin mötte många företag inom detaljhandeln en märkbar avmattning i tillväxten av e-handelsförsäljningen under 2022. Trots att konsumenterna nu återvänt till de fysiska butikerna i högre utsträckning än innan, förutspås ändå e-handel utgöra 41 procent av den globala detaljhandelsförsäljningen fram till 2027. Det innebär en betydande ökning från den 18-procentiga andel som e-handeln hade år 2017.

– Även om e-handeln inte fortsätter att öka lika snabbt som under pandemin, har branschen genomgått en märkbar och varaktig förändring. Rivaliteten mellan nya aktörer och etablerade företag har ökat och nya köpbeteenden har betydande inflytande över dagens e-handelsförsäljning, kommenterar Olof Darpö, Managing Director & Partner på BCG i Sverige och medförfattare till rapporten ”Winning Formulas for E-Commerce Growth”.
Rapporten belyser resultatet från en global undersökning som utforskar e-handelstrender från början av pandemin till årets andra kvartal 2023. Undersökningen inkluderar respondenter från 410 detaljhandelsföretag och 415 CPG (Consumer Packaged Goods)-företag över hela världen med omsättningar som sträcker sig från 50 miljoner dollar till över tio miljarder dollar.
Prognos: 9 procents årlig tillväxt till 2027
Enligt studien ökade e-handelsförsäljningen med tre procent i Europa och sju procent både i USA och Asien under 2022 vilket är en kraftig inbromsning mot tidigare år. Den globala tillväxten förväntas uppnå en nio procent sammansatt årlig tillväxttakt (CAGR) till 2027, vilket inte helt når upp till den tidigare prognosen på 12–14 procent som gjordes före pandemin men är fortfarande mer än dubbelt så högt som den förväntade tillväxten inom den fysiska detaljhandeln som ligger på fyra procent.
Läs rapporten här.