Fallande containerfraktpriser och överkapacitet sätter spår i ekonomin hos den danska rederi- och logistikjätten A.P. Moller – Maersk. Under tredje kvartalet gick sjötrafiken back med 27 miljoner dollar. Nu ska 3 500 anställda sägas upp. Under 2023 kommer totalt 10 000 anställda ha sagts upp.
I rederiets rapport för tredje kvartalet syns spåren av det ekonomiska läget, där prisfallet på containerfrakt och överkapacitet på sjön sätter press på rederierna. Maersks omsättning uppgick till 12,1 miljarder dollar, jämfört med 22,8 miljarder dollar 2022. Rörelseresultatet landar på 4,4 procent. Nu varslar man 3 500 anställda.
– Vår bransch står inför ett nytt normalläge med minskad efterfrågan, priser som återgår till historiska nivåer och inflationstryck på vår kostnadsbas. Sedan sommaren har vi sett överkapacitet i de flesta regioner som utlöst prisfall och ingen märkbar ökning i fartygsåtervinning eller tomkörning. Med tanke på de utmanande tiderna framöver påskyndade vi flera besparingsåtgärder för att skydda vårt finansiella resultat, kommenterar Vincent Clerc, vd för Maersk.
Det är framför allt sjötrafiken som tappat i omsättning. Verksamhetsområdets rörelseresultat för kvartalet landade på -27 miljoner dollar, jämfört med 8,7 miljarder plus 2022.
Tidigare under 2023 minskade koncernen sin personalstyrka från 110 000 till dagens 103 500 för att minska sina omkostnader. För att bemöta de nuvarande svårigheterna planerar de att avskeda ytterligare 3 500 anställda, varav 2 500 kommer avskedas under de kommande månaderna. Resterande avskedas under 2024. Detta minskar den globala personalstyrkan till under 100 000.
Terminalverksamheten har, trots lägre volymer, uppnått nästan samma omsättning som fjolårets tredje kvartal. Detta på grund av tidigare genomförda sparåtgärder. Logistikverksamheten har också klarat sig relativt bra med hjälp av kostnadsbesparingar.
Utöver uppsägningarna planerar koncernen även att minska sina sälj-, allmän- och administrativa kostnader med 600 miljoner dollar under 2024.