Containerfraktpriserna lägsta på fem år

Kollapsen av containerfraktpriserna fortsätter nå nya bottennivåer. Under förra veckan föll spotpriserna för fyrtiofotscontainrar (FEU) till ca 11 000 kr, den lägsta nivån sedan 2018. Problemet beror delvis på en överkapacitet hos rederierna, som byggde ut kapaciteten under fraktkrisen.

Sedan de ökande priserna på sjögående containerfrakt under pandemin toppade i september 2021 har de stadigt sjunkit. I maj i år hade de sjunkit med 42 procent jämfört med förra året. Då kallade benchmarkingföretaget Xenetas vd fallet för en “kollaps”.

Nu rapporterar The Loadstar att kollapsen fortsätter. Under förra veckan föll spotpriserna för containerfrakt mellan Asien och Nordeuropa med 34 procent, till knappt 996 dollar (ca 11 000 kr) per fyrtiofotscontainer (feu). Det är de lägsta nivåerna sedan 2018.

Efterfrågan på import från Asien till Europa ökat med 5,9 procent under juli, vilket ger en årlig ökning på 2,8 procent.

I USA däremot föll efterfrågan i augusti med 13,1 procent, vilket ger en årlig minskning på 8,3 procent.

En del av problemet är att många rederier satsade på att utöka kapaciteten under pandemin när efterfrågan var hög, vilket gör att många nu sitter med en överkapacitet.