Erik Thun Group, ett familjeägt rederi, presenterar sitt nya torrlastfartyg, nästa generation av Lake Vanern Max, byggd på varvet Ferus Smit i Nederländerna. Det nya fartyget är energisnålt, har ett batteripaket och ansluts till el vid land vilket minskar utsläppen.
Rederiet kommer att beställa fartyget från det nerderländska rederiet, med en första leverans från september 2024. Med dessa nya fartyg tar Erik Thun ytterligare ett steg mot hållbar sjöfart och minimering av utsläpp.
Fartygen utrustas med ett batteri som används för topprakning och effektutjämning, vilket minskar beroendet av hjälpmotorer för elproduktion och gör att företaget kan ligga för ankar utan att använda hjälpmotorer. Landanslutning möjliggör ren och tyst hamndrift och gör det möjligt för fartyget att stänga av alla motorer ombord, vilket eliminerar utsläpp under hamnvistelser.
– Vi är stolta över att vara ledande inom maritim innovation genom introduktionen av Vänern Max, ett fartyg som sätter en ny standard för effektivitet, prestanda och hållbarhet. Dessa fartyg exemplifierar vårt orubbliga engagemang för hållbar sjöfart och bana väg för en grönare och mer välmående framtid, kommenterar Henrik Källsson, vice vd Erik Thun Group.
Vänern Max har ett framdrivningssystem med en kraftig propeller med stor diameter, vilket ger ökad dragkraft, särskilt vid lägre hastigheter, vilket resulterar i minskat effektbehov under utmanande farleder som Göta älv och isbrytarverksamhet. Som ett resultat kan den installerade huvudmotoreffekten minimeras samtidigt som optimal prestanda bibehålls och uppfyller de stränga kraven i isklass 1B.