Idag lanserar Filippa K sin höst/vinterkollektion 2024 där tolv ullplagg är framtagna inom ramen för samarbetsprojektet The Fiber Traceability Initiative. Plaggen är märkta med GS1s senaste generation av QR-koder, genom vilka data om plagget kan dokumenteras och delas med kunder nu och i framtiden. ”Det bästa med den här tekniken är att den är skalbar”, säger David Almroth, affärsutvecklingschef på GS1 Sweden.
Att göra modebranschen hållbar är en av de riktigt stora miljöutmaningarna. Textilindustrins försörjningskedjor vrider sig kors och tvärs över planeten och inte ens klädkedjorna själva vet var deras råmaterial kommer ifrån.
– Vi har spårat våra råmaterial tillbaka, när det gäller ullen kommer man oftast bara så långt tillbaka som till tvätteriet, men där tar det stopp. Det går inte att spåra ullen tillbaka till gården för den köps upp av ullhandlare på auktioner därmellan, förklarar Anna Berne, vice president produkt och hållbarhet på Filippa K.
I de 12 plagg som Filippa K nu lanserar, är plaggens råmaterial spårade hela vägen till gården. För att göra det har man varit tvungen att jobba ”ullifrån”: från farm till galge.
– Förut försökte vi spåra ullen tillbaka till gården, i The Fiber Traceability Initiative har vi börjat med att leta reda på gårdar som producerar ull av den kvalitet vi vill ha. Den ullen köper vi in, och ser till att tvätteriet separerar, och därefter lagrar vi den för att senare kunna tillverka plagg.
Filippa K strävar efter träffsäkerhet i de volymer man producerar, och vill helst inte behöva rea ut några plagg. Ett sätt att arbeta med det är att flytta lagret uppströms i värdekedjan, vilket man gör med den ull man nu knutit till sig.
– Ullen kan vi sedan spinna olika garn av, på så sätt kortar vi ledtiderna i att ta fram nya produkter, samt minskar överproduktion.
Hållbarheten högt på listan
Filippa K har aldrig varit “fast fashion” och grundaren Filippa Knutssons vision för sina kläder har alltid varit att de ska hålla länge – både modemässigt, och sett till dess kvalitet. Filippa K har också en upparbetad andrahandsmarknad, där plaggen säljs mellan privatpersoner, men även av Filippa K själva på deras second hand plattform.
– Vi har alltid jobbat med plagg som håller i längden, både i sitt uttryck, i stilen och i kvaliteten, vilket är fördelaktigt för oss när hållbarhet blir allt viktigare. Men vi kan inte luta oss tillbaka för det: det kommer nya lagkrav hela tiden och vi har höga interna mål att nå, säger Anna Berne.
Ny hållbarhetsmärkning
De 12 plagg som nu lanseras är ett resultat av samarbetet The Fiber Traceability Initiative, som har siktet inställt på en hållbar, spårbar och cirkulär värdekedja. Initiativets partners, GS1 Sweden, Axfoundation, Filippa K och VirtualRouteZ har tillsammans utvecklat “en betaversion av en spårbarhetslösning”, där en QR-kod med GS1-standarder placeras i ullplaggen. QR-koden som kopplas till en webbsida, kan innehålla information om plaggets material, skötselråd, produktionskedja, klimatutsläpp och så vidare – möjligheterna är oändliga.
Den kan också få betydelse för spårbarheten efter att plagget lämnat butiken.
– I framtiden kan du läsa av koden och få information om material för att kunna sälja den igen, återvinna den eller laga den.
EU-regler kommer
Filippa K är med tekniken sannolikt förberedda, den dag EU inför regler om att alla produkter ska ha ett ”digitalt produktpass” – något som kan bli klart redan i år.
– Tidsplanen för införande av detta för modebranschen är från 2027, men vi vet inte om det blir så, eller vad de kommer kräva för data. Men nu har vi i alla fall infrastrukturen på plats, konstaterar Anna Berne.
Organisationen GS1 Sweden, också partner i projektet, har sedan 70-talet hjälpt olika aktörer i värdekedjan att kommunicera med varandra genom olika standarder, som streckkoden som finns på de flesta varor i en vanlig matvarubutik. Nu vill man sprida deras ”senaste generation” av QR-kod som möjliggör mer avancerade funktioner som ökad datakapacitet, bättre läsbarhet, dynamisk uppdatering, och högre säkerhet.
– Det bästa med att använda globala standarder som vi har gjort i initiativet är att spårbarhetslösningen blir skalbar till andra branscher, som t.ex. möbel- och byggsektorn, säger David Almroth, affärsutvecklingschef på GS1 Sweden.
För att möjliggöra insamling och delning av data längs värdekedjan används VirtualRouteZs digitala plattform i pilotprojektet.
– The Fiber Traceability Initiative är på en resa mot fullständigt digitaliserade och transparenta värdekedjor. Vår integrationsmodell för värdekedjor och digitala plattform sammanfogar all data, och görs tillgänglig för varje användare, kommenterar Heinrich Schultz, grundare och vd på VirtualRouteZ.
Av Klara Eriksson