I Hamburgs hamn stagnerar containervolymerna; sedan 2007 har hamnen tappat 17 procent. Men Handelskammaren i staden har en vision som ska vända trenden: De vill investera 5 miljarder euro i en helt ny, automatiserad containerterminal “I dagens hamn kommer vi aldrig att komma över tio miljoner TEU, med en femte terminal skulle vi kunna nå 12–14 miljoner TEU”, menar Kai Gerullis på Handelskammer Hamburg.
Hamburgs hamn är med sina 7 236 hektar Tysklands största hamn, och efter Rotterdam och Antwerpen Europas tredje största containerhamn. Hamnen har idag fyra containerterminaler och hanterade totalt 7,7 miljoner TEU under 2023. Hamnen är en stor och viktigt inkomstkälla för landet, och genererar omkring 12,4 miljarder Euro i intäkter varje år. Direkt och indirekt sysselsätter hamnen totalt 124 000 personer i regionen.
Historiskt sett är containervolymsiffran inte så imponerande: de senaste 15 åren har Hamburgs hamn tappat 17 procent; 2007 hanterade hamnen nämligen 9,9 miljoner TEU.
– Samtidigt som de globala containerflödena ökat med 78 procent sedan finanskrisen 2008 så har Hamburgs ham tappat volymer, konstaterar Kai Gerullis, tf vd för handelskammaren i Hamburg, vid en nätverksträff arrangererad av svenska Network Logistics i Hamburg den 11–12 september.
Behövs ytterligare terminal
Idag har Hamburgs hamn totalt fyra containerterminaler. Men enligt Kai Gerullis så räcker inte det:
– Jag ska berätta om vår vision för hamnen: Om vi ska kunna växa volymerna igen så behöver vi investera i en femte, helautomatiserad terminal. Med dagens fyra semi-automatiserade terminaler så tror jag aldrig att vi kommer att kunna nå över 10 miljoner TEU – med en femte terminal så kan vi nå 12–14 miljoner TEU, säger Kai Gerullis.
Projektet är att bygga om en del av hamnen som är dåligt utnyttjad idag på grund av dess utformning:
– Vi tänker oss ett 120 hektar stort greenfield-projekt för en hamnutvecklare som vi bygger ett partnerskap med.
Enligt honom skulle den nya terminalen kosta omkring 5 miljarder euro, och skulle kunna vara operativ omkring 2035.
– Det är en stor investering, men jag tror att återbetalningen skulle vara stor i ökade intäkter. Nu är vår utmaning att övertyga staden om att terminalen och investeringen behövs.
Handelskammaren driver också frågan om att göra Hamburgs hamn till en vätgashamn.
– För att skapa en vätgasbaserad hamn så krävs det både alternativ försörjning och så behöver vi bygga upp ny infrastruktur för att kunna hantera ammoniak. Just nu byggs en äldre hamndel om för att kunna importera och lagra ammoniak, den beräknas stå klar 2027. Vi har också kontakt med bl a Saudiarabien och Chile kring försörjning av grön ammoniak. Vi hade gärna tillverkat vätgasen lokalt av solenergi, men ytorna och solförhållandena finns inte för att klara det, menar Kai Gerullis.
Av Hilda Hultén