Finnlines beställer tre nya ropax-fartyg

Grimaldi Group, där Finnlines ingår, har lagt en beställning på totalt nio nya metanoldrivna ropax-fartyg. Sex av dessa kommer sättas i drift i Medelhavet, resterande tre kommer trafikera rutten mellan Finland och Tyskland för Finnlines. Östersjöfartygen får en lastkapacitet på 5 100 lastmeter rullande gods.

Rederikoncernen Grimaldi Group har beställt nio nya ropax-fartyg som en del i sitt program att modernisera och utöka sin flotta. De nya fartygen har utformats för att höja kvaliteten på sjötransport av både rullande gods och passagerare i Medelhavet och Östersjön.

För att minska utsläppen får fartygen motorer som kan köras på metanol, optimerade skrov- och propellerlösningar, energieffektiva elsystem, landströmsanslutning och silikonbaserade skrovbeläggningar. Dessa åtgärder förväntas minska fartygens koldioxidutsläpp med över 50 procent per transporterad godsenhet.

Fartygen som kommer trafikera Östersjön blir 240 meter långa med en lastkapacitet på 5 100 lastmeter för rullande gods samt 90 bilar och 320 hytter för upp till 1 100 passagerare. Den nya designen är baserad på rederiets Superstar-klass, Finnsirius och Finncanopus, men har anpassats med bättre bekvämligheter för den längre rutten mellan Finland och Tyskland.

Medelhavsfartygen blir 229 meter långa med en lastkapacitet på 3 300 lastmeter för rullande gods och plats för över 300 bilar.

– De nya fartygsklasserna ”Next Generation Med” och ”Hansa Superstar” är resultatet av en noggrann analys av våra kunders behov – och i vidare bemärkelser sjöfartens. I dag, mer än någonsin, kräver den senare kvalitet, effektivitet och miljömässig hållbarhet för att förbli ett centralt transportmedel för både gods och passagerare, nationellt och internationellt, kommenterar Emanuele Grimaldi, vd för Grimaldi Group och styrelseordförande för Finnlines.

De nio fartygen kommer tillverkas av det kinesiska skeppsvarvet China Merchants Jinling i Weihai. Fartygens värde uppgår till 1,3 miljarder dollar, motsvarande nästan 12 miljarder kronor. Samtliga fartyg kommer levereras mellan 2028 och 2030.