Finlands näst största pakettransportör Matkahuolto vill stärka sin position bland svenska e-handlare, efter att det mångåriga samarbetet med Postnord avslutades i höstas. Paketjätten har redan kontrakt med e-handlare som Adlibris, Elgiganten, Matsmart och Proteinbolaget. “Vi är väldigt omtyckta av finska konsumenter, nu ska vi bli nummer ett i Finland för den svenska e-handelsmarknaden, säger Kati Nevalainen, chef för paketaffären i bolaget.
Smakprov ur Dagens Logistik nr 2 2024 – utkommer nästa vecka!
Matkahuolto är Finlands näst största pakettransportör efter finska Posti, med omkring 15 procents marknadsandel inom B2C-paketleveranser. Bolaget grundades 1933 som ett busstrafikbolag, och ägs av bussföretagarnas intresseorganisation Bussförbundet. Länge var gods- och paketaffären baserad på busstransporterna, men idag ligger paketaffären helt separat från bussaffären.
– Vi ändrade vårt operativa upplägg förra året, och sedan dess använder vi inte bussar alls för vår paketleveranser, berättar Kati Nevalainen.
Hon har nästan 20 års bakgrund på Posti Group i flera olika roller i bagaget, varav de sista 3-4 åren som chef för tjänsteutvecklingsteamet inom paketaffären. Sommaren 2019 klev hon på som chef för paketaffären på konkurrenten Matkahuolto.
– Jag har jobbat i bolaget i snart fem år nu och det har hänt massor: Vi har förnyat hela vår paketaffär, men också vår strategi: nu strävar vi efter att växa.
Vill ha fler paketskåp
Matkahuolto hanterar omkring 20 miljoner paket per år och omsatte 94,7 miljoner euro 2023, med knappt 400 anställda. Planen är att öka årsomsättningen till 150 miljoner euro fram till 2027. Idag har företaget drygt 1 500 utlämningsställen och över 800 paketskåp i nätverket, och levererar förutom i egna paketskåp också i både svenska Iboxens och finska aktören Pakettipistes skåpnätverk. Målet är att ha 2 500 paketskåp att leverera i 2026, utöver de 1 500 utlämningsställen man redan har. Iboxen har ca 225 paketskåp på 100 platser i Finland idag och Pakettipiste har runt 700 paketskåp på omkring 200 lokationer.
– Skåpleveranser är populärt och kapaciteten är för liten: 20-30 procent av alla paket som beställs till ett paketskåp i Finland idag får inte plats. Så vi jagar på utbyggnaden så mycket vi kan, säger Kati Nevalainen.
Transporterna sker idag på klassiskt manér i last- och budbilar, med ett nätverk av transportpartners både i Finland och utomlands.
Näst största paketaktören
Den finska paketmarknaden omsatte 520 miljoner euro 2023 – och totalt hanterades omkring 110 miljoner paket. Marknaden domineras av Posti Group som hanterar omkring 69 miljoner paket per år, med en marknadsandel på ca 60 procent, följt av tvåan Matkahuolto på ca 15 procent och Postnord på ca 13 procent. Precis som Postnord i Sverige så tappar Posti marknadsandelar både inom nationella och gränsöverskridande paket till mindre aktörer som Matkahuolto och Budbee, men också till Postnord.
– När det gäller svenska e-handelsvolymer till finska konsumenter så har Posti vunnit marknadsandelar och kunder från Postnord tidigare, som de på senare tid förlorat till Budbee, konstaterar hon.
2019 beslutade Postnord att skaffa sig ett eget leveransnätverk i Finland, och efter ett långt samarbete gick bolagen skilda vägar i höstas.
– Vi var Postnords underleverantör i Finland i över tio år, ända till oktober 2023. Nu är de helt och fullt konkurrent en till oss, och försöker sälja sina egna leveranstjänster här. Så det är en helt ny situation.
Både Posti och Matkahuolto säljer leveranstjänster till Sverige – men utan egna nätverk. I Sverige sker leveranserna i samarbete med norska Bring. Posti å sin sida har både Bring, DHL och till viss del även Postnord som partners, genom det postala samarbetet.
Svensk e-handel i Finland
Flera svenska e-handlare har rönt framgångar in grannlandet i öst; bland dem nämner Kati Nevalainen aktörer som Ikea, Rusta, Clas Ohlson, Jula, Boozt, Apotea, H&M, Lyko HSNG Footway. Bland Matkahultos svenska kunder finns flera kändisar som Elgiganten, Adlibris, Matsmart och Lensway.
– Vi har precis börjat marknadsföra oss mot Sverige och hoppas få fler svenska e-handlare att testa oss, trots att vårt namn är otroligt svårt att uttala för svenskar. Därför vår slogan “Kalla oss MH”, skrattar hon.
Matkahuolto följer Parisavtalet och har som mål att bli koldioxidneutrala till 2030. Bolaget rankades högst av alla transportörer bland finska konsumenter i Brand Valuation Survey Taloustutkimus 2023. Konsumenterna såg också Matkahuolto som det mest hållbara varumärket i branschen både 2023 och 2024, enligt SB Insight.
– Vår främsta “usp” är att vi är pålitliga – och att de finska konsumenterna tycker om oss.
Av Hilda Hultén